معرفی ارز دیجیتال

ریپل چیست؟ نقد و بررسی کامل ریپل

ریپل چیست؟ نقد و بررسی کامل ریپل

رمز ارز ریپل xrp یک ارز دیجیتال و یک بستر فناوری سودآور است که توسط شرکت Ripple ساخته شده است. این شرکت بر ارائه تسویه حساب فوری در زمان پرداخت و خدمات مبادله ارز به موسسات مالی مانند بانک‌ها و پردازنده‌های پرداخت تمرکز دارد. تاکنون بیش از 100 شرکت در سراسر جهان نرم‌افزار Ripple را برای تضمین معاملات سریع استفاده کرده اند. در این مطلب به شما خواهیم گفت ارز دیجیتال ریپل چیست و چگونه عمل می کند.

در حال حاضر رمز ارز ریپل به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین و اتریوم تبدیل شده است. اگر چه شما می‌توانید XRP بخرید، اما این ارز فقط برای خرید و فروش در نظر گرفته نشده است. در عوض، این توکنی است که نقدینگی بانک‌ها را تأمین می‌کند و بانک‌ها نقل و انتقالات اصلی را به واسطه‌ی آن تسهیل می‌کنند.

ارز دیجیتال XRP، به عنوان پلی ارتباطی با ارزهای دیگر عمل می‌کند. این ارز بین یک فیات، رمز ارز و ارز دیگر تمایزی قائل نمی‌شود و بنابراین تبادل ارز با ارز دیگر را آسان می‌کند. هر ارز موجود در اکوسیستم درگاه مخصوص به خود را دارد. اگر یک فرد به عنوان پرداخت خدمات ارائه شده به فرد دیگر، بیت کوین بخواهد، طرف معامله لزوماً نباید بیت کوین داشته باشد. وی می‌تواند پرداخت را به دلار کانادا (CAD) به درگاه خود ارسال کند و فردی که خدمات ارائه می‌دهد، می‌تواند از درگاه خود بیت کوین دریافت کند. برای شروع یک معامله کامل به یک درگاه نیاز نیست، می‌توان از چند درگاه استفاده کرد و زنجیره‌ای از اعتماد را در میان کاربران پدید آورد.

معاملات فرامرزی فعلی که بین سیستم‌های مختلفی انجام می‌گیرد به یکدیگر متصل نیستند. رمز ارز ریپل از پروتکل interledger استفاده می‌کند که مسیر اتصال پرداخت‌ها را از طریق دفترهای بهم پیوسته برای اتصال به یک سیستم واحد امکان‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: آینده ارز دیجیتال ریپل چه خواهد شد؟

این شبیه پروتکلی است که سیستم‌های اینترنتی را پشتیبانی می‌کند و رایانه‌ها و سیستم‌های متفاوت را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دفترهایی که این پروتکل را تشکیل می‌دهند می‌توانند بخشی از شبکه خود موسسه مالی باشند یا می‌توان به آن‌ها به عنوان گره‌های قابل اعتماد در شبکه‌ای که چندین نهاد را در بر می‌گیرد، نگاه کرد. فناوری کلی سیستم برای افزایش سرعت پردازش معاملات و برای معاملات بین مرزی طراحی شده است.

تاریخچه‌ی ریپل 

رایان فوگر در سال 2004 شرکتی را تاسیس کرد که RipplePay نام داشت. ایده اصلی این پروتکل یک شبکه همتا به همتا از روابط مالی بود که جای بانک‌ها را می‌گرفت.

ریپل چیست

نظریه اولیه‌ی RipplePay به شرح زیر بود:

تمام کاری که بانک‌ها انجام می‌دهند این است که وام بگیرند. سپرده بانکی، وام مشتری به بانک است. پرداخت از یک فردی به فرد دیگر در سیستم بانکی سنتی به سادگی از سپرده‌های افراد امکان‌پذیر است. در اصل همه‌ی افراد به بانک وام داده‌اند و به واسطه‌ی بانک از پول یکدیگر استفاده می‌کنند. RipplePay معتقد است که با ایجاد یک شبکه همتا به همتا که در آن افراد می‌توانند به طور مستقیم از یکدیگر وام بگیرند، می‌توان جای بانک‌ها را گرفت. سیستم باید بتواند مسیر روابط از پرداخت کننده تا گیرنده را پیدا کند اما در حال حاضر ریپل از ایده‌ی اصلی کمی دور شده است. در آغاز سال 2011، بیت کوین مورد توجه قرار گرفت و جامعه‌ی هدف ریپل را ربود. ریپل در این زمینه شکست خورده محسوب می‌شد زیرا بیت کوین یک شبکه پرداخت همتا به همتا با یک معماری برتر از ریپل ایجاد کرد. در ماه مه 2011، جد مک کالب، یکی از طرفداران اولیه بیت کوین، به Ripple پیوست و این پاسخی به تمام نگرانی‌ها بود.

 Ripple یک شرکت خصوصی است. آن‌ها بودجه خود را از طریق سرمایه گذاران نهادی جمع آوری کردند و مدل درآمد آن‌ها مبتنی بر خدمات حرفه‌ای در بخش مالی است.

کار بر روی پروتکل معاملات ریپل در سال 2012 آغاز شد. این پروتکل برای تسهیل انتقال سریع و مستقیم پول بین دو طرف با ارزهای فیات، بدون زمان انتظار یا هزینه‌های معاملات خدمات سنتی انتقال پول طراحی شده است. برای تأمین نقدینگی بیشتر، این پروتکل همچنین ارز جدیدی به نام اختصاری XRP را در نظر گرفت.

ریپل چگونه کار می کند؟

اکنون که دانستید ریپل چیست در این قسمت شما را با نحوه عملکرد ریپل آشنا می‌کنیم. رمز ارز ریپل تصوری دوباره از یک ایده بسیار قدیمی است که مربوط به دوران قرون وسطی است. در آن روزها، هیچ بانکی وجود نداشت. بنابراین اگر می‌خواستید از شهری به شهر دیگر پول ارسال کنید باید به یک نماینده پرداخت مراجعه می‌کردید که به شما در ارسال پول کمک کند. در واقع نیاز اساسی این بود که نمایندگان پرداخت به یکدیگر اعتماد کنند. اگر نماینده شما به نماینده دوست شما اعتماد نداشت، در انتقال وجه موفق نمی‌شدید.

ریپل چیست

Ripple به همان روش کار می‌کند. نمایندگان پرداخت راه را برای خارج کردن پول از مرزها تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، الگوریتم Ripple یک مسیر مطمئن برای معاملات را ایجاد می‌کند. اگر نماینده سوم هم به نماینده شما و هم به نماینده دوست شما اعتماد دارد، آن شخص ثالث می‌تواند یک واسطه بین واسطه‌ها باشد. در Ripple، نمایندگان همان «gateways» یا درگاه‌ها هستند، آن‌ها معمولاً بانک‌ها یا مکان‌های دیگری هستند که برای انتقال پول سپرده می‌پذیرند.

بحث فقط پول نقد نیست. این سیستم برای وجود نمایندگان قابل اعتماد یا gateways طراحی شده است که می‌تواند با هر چیزی کار کند. شما می‌توانید یک قطعه طلا یا یک ماشین معامله کنید.

راه حل Ripple مفهوم جدیدی نیست. در حقیقت، نقش XRP را می‌توان مشابه نقشی دانست که دلار آمریکا در بازارهای بین المللی ایفا می‌کند. دلار آمریکا، ارز واسطی است که برای معاملات تجاری متعدد بین المللی و تبدیل ارز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر به ویژه برای تبدیل ارزهایی که کمتر شناخته شده‌اند و در بازارهای بین المللی معامله می‌شوند بسیار مفید است. به عنوان مثال تبدیل بین پول قرقیزستان و ین ژاپن از طریق دلار آمریکا انجام می‌شود.

 ریپل در درجه اول پردازنده پرداخت و مبادله ارز است. معاملات در ریپل محدود به XRP نیست. ریپل همچنین از ارزهای فیات مانند دلار، یورو، پوند و ین پشتیبانی می‌کند. ریپل از ارزهای رمزنگاری شده دیگر مانند بیت کوین و حتی سایر ارزهای ارزشمند مانند طلا هم پشتیبانی می‌کند. از این لحاظ، Ripple در رقابت با بیت کوین یا اتریوم نیست. در عوض، با سیستم‌های رایج اعتبارسنجی و حواله مانند Swift یا ACH و فناوری‌های جدید مانند Payoneer رقابت می‌کند. Ripple سرعت و امنیت بلاکچین را به صنعت پرداخت فرامرزی 155 تریلیون دلار می‌رساند.

خطرات استفاده از ریپل xrp در معاملات چیست؟

معاملات با استفاده از رمز ارز ریپل XRP خطرات خاص خود را دارد.

  • رمز ارز ریپل XRP باعث جمع شدن دارایی می‌شود یعنی موسسات مالی برای تأمین نقدینگی برای نقل و انتقالات به Ripple وابسته هستند.
  • میزان عرضه و تقاضای آن ارزش xrp را تعیین می‌کند و به عنوان یک خطر خارجی محسوب می‌شود.
  • اگر خطرات ذاتی استفاده از ارز رمزنگاری شده در بازار ارز را در نظر بگیرید، این خطر بیشتر می‌شود. به عنوان مثال افزایش یا وقوع مشکل در مقدار XRP می‌تواند مانع انتقال شود و مقدار ارزش آن را کم یا زیاد کند. بی‌ثباتی و نوسان قیمت رمز ارز ریپل xrp از ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال است.
  • برخلاف اکثر فناوری‌های بلاکچین که توسط شبکه غیرمتمرکز استخراج کنندگان تأمین می‌شود، Ripple توسط شبکه‌ای از سرورهای معتبر با یک دفتر داخلی که امنیت تراکنش‌ها را بر اساس توافق تضمین می‌کنند، کار می‌کند. به جای پاداش استخراج، تمام 100 میلیارد سکه ریپل از قبل استخراج می‌شود و ریپل پراکندگی سکه‌های جدید را کنترل می‌کند. تاکنون 38.7 میلیارد رمز ارز ریپل XRP در گردش دارد و در صورت لزوم تعداد بیشتری محصول برای کنترل عرضه پول آزاد می‌کنند.

ریپل نت RippleNet چیست؟

RippleNet شبکه ارائه دهندگان پرداخت نهادی مانند بانک‌ها و مشاغل مربوط به خدمات پولی است که از راه حل‌های توسعه یافته توسط برای ارائه تجربه سریع و کم هزینه برای ارسال پول در سطح جهان استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال ریپل Ripple امروز { بهترین نقاط خرید و فروش }

برای روشن شدن کار شبکه یک مثال می‌زنیم:

مثلا آقای جونز در نیویورک زندگی می‌کند و یک جعبه شکلات دارد که نیازی به آن ندارد. او علاقه زیادی به تماشای یک بازی بیس بال دارد، اما بلیط ندارد. از سمت دیگر، خانم اسمیت در لس آنجلس زندگی می‌کند و لواشک‌هایی دارد که دوست دارد با یک جعبه شکلات عوض کند. سرانجام، ما آقای براون را داریم که در آلاسکا زندگی می‌کند و به دنبال لواشک است و یک بلیط برای یک بازی بیس بال در نیویورک دارد. در سیستم فعلی ما، این افراد احتمالاً هرگز یکدیگر را پیدا نخواهند کرد و با اشیاء «ارزشمند» اما در واقع بی‌ارزش خود باقی می‌مانند اما در دنیای Ripple آن‌ها می‌توانند بگویند: «سلام، من شکلات دارم و یک بلیط بیس بال می‌خواهم» و سیستم به دنبال کوتاه ترین و ارزان ترین راه برای تحقق آن خواهد بود.

علاوه بر این، پلتفرم ریپل امکان پرداخت با هر ارز از جمله بیت کوین را دارد و کم‌ترین نرخ کارمزد معاملات داخلی 0.00001 دلار را دارد. این عدد به صفر نزدیک است. تنها دلیل رایگان نبودن آن جلوگیری از حملات DDos می‌باشد. به بیان ساده ایده‌ی پشت ریپل توانایی در معامله کردن هر چیز، به ویژه ارزهای مختلف در مدت زمانی کوتاه است.

آیا ریپل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

چیزی به عنوان سرمایه‌گذاری 100% مطمئن وجود ندارد و هر تصمیم خطرات خود را دارد. در هر صورت تصمیم با شماست. با این حال، در زیر چند نکته مثبت و منفی برای کمک به شما آورده شده است.

ریپل چیست

مزایای سرمایه‌گذاری در رمز ارز ریپل xrp

  • همانطور که در بالا گفته شد، Ripple یک سازمان رسمی و مورد اعتماد بسیاری از بانک‌ها است. ریپل یکی از شرکت‌های معروف در حوزه‌ی بلاکچین Blockchain است.

  • تمام توکن‌ها در ابتدا استخراج شده و از قبل وجود دارند پس دچار تورم نمی‌شود.

  • هرچه بانک‌ها بیشتر از ریپل به عنوان بستر معاملاتی خود استفاده کنند، ارزش XRP بالاتر می رود. اگر روزی همه بانک‌ها تصمیم بگیرند به جای پردازش مبادلات ارزی مازاد از ریپل به عنوان واحد پول بانکی یک پارچه استفاده کنند؛ سرمایه گذاران شاهد رشد بالایی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2023

معایب سرمایه گذاری در رمز ارز ریپل xrp

شما باید بدانید که نکته‌های منفی ریپل چیست زیرا معایبی نیز در مورد سرمایه‌گذاری در رمز ارز ریپل وجود دارد که ریسک را بالا می‌برد. این ارز بسیار متمرکز است. ایده کامل ارز رمزنگاری شده جلوگیری از تمرکز است. از آن جا که توکن‌ها قبلاً استخراج شده‌اند، توسعه دهندگان Ripple می‌توانند تصمیم بگیرند که چه زمان و چه مقدار را آزاد کنند یا آزاد نکنند. بنابراین شباهت زیادی به سرمایه‌گذاری در یک بانک دارد.

  • رمز ارز ریپل یک ارز متمرکز است.

  • علاوه بر تمرکز، شرایط ریپل امروز تقریباً انحصار به حساب می‌آید زیرا آزمایشگاه‌های ریپل 61% از کل ارز‌ها را در اختیار دارند.

  • ریپل منبع باز است، هنگامی که کد در دسترس است، احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد سعی در هک آن داشته باشند. حتی ممکن است هکر‌ها بلاخره موفق شوند.

نحوه‌ی خرید و فروش ریپل XRP

تا اینجا در مورد اینکه ریپل چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد صحبت کردیم در این بخش می‌خواهیم در مورد خرید رمز ارز ریپل صحبت کنیم.

از راه‌های متفاوتی می‌توان ریپل داشت. مثلا می‌توانید به عنوان دستمزد کار از کارفرمای خارجی خود دریافت کنید و یا با استفاده از ویزا کارت و مستر کارت از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی خرید کنید. البته اگر به تازگی وارد حوزه‌ی ارزهای دیجیتال شدید و در ایران زندگی می‌کنید پیشنهاد نمی‌کنیم که این کار را انجام دهید. زیرا برخی از سایت‌های صرافی، ایرانیان را تحریم کرده‌اند و ورود شما به این سایت‌ها نهایتا باعث بسته شدن حسابتان خواهد شد. روش ساده‌تر و ایمن‌تر این است که شما ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌های معتبر ایرانی مانند ایرانیکارت تهیه کنید.

روند خرید طبق مراحل زیر است:

  1. تهیه‌ی کیف پول ارزهای دیجیتال

  2. ثبت نام در سایت و احراز هویت

  3. پرداخت ریالی و دریافت رمز ارز

بیشتر بخوانید: آموزش جامع خرید ارز دیجیتال

 

قبل از اقدام به ساخت اکانت باید کیف پول ارز دیجیتال خود را داشته باشید کیف پول‌های زیادی در حال حاضر وجود دارند از جمله کیف پول‌های نرم افزاری و کیف پول‌های سخت افزاری آفلاین.
اگر حجم سرمایه‌گذاری شما چندان زیاد نیست می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری تراست ولت و کوینومی استفاده کنید اما اگر حجم سرمایه شما زیاد است برای جلوگیری از هک شدن و در امان بودن سرمایه‌ خود بهتر است از لجر نانو اس یا لجر نانو ایکس استفاده کنید.
بعد از این مرحله به سایت ایرانیکارت وارد شوید، مراحل احراز هویت را طی کنید و درخواست خود برای میزان ارز مورد نظر را ثبت کنید. پول خود را به ریال پرداخت کنید، آدرس کیف پول خود را قرار دهید و منتظر دریافت ارز باشید. برای فروش ارزهای دیجیتال نیز همین مراحل را می‌توانید طی کنید و پول خود را به ریال دریافت کنید.

بهترین کیف پول‌ها برای ریپل XRP

مهم ترین اشتباهی که کاربران جدید ارز دیجیتال می‌کنند، نگهداری پول در صرافی است. چرا؟ زیرا اگر صرافی هک شود، سرمایه شما نیز از دست می رود و ضرر خواهید کرد.

کیف پول‌های زیر به شما امکان می‌دهد کنترل ارز‌های خود را به دست بگیرید.

کیف پول های  TREZOR و Ledger Nano X دو نمونه از بهترین کیف پول های سخت افزاری برای ارزهای دیجیتال و رمز ارز ریپل xrp هستند. متأسفانه، در حال حاضر، فقط Nano X از ذخیره XRP پشتیبانی می‌کند.

Nano X توسط Ledger، یک شرکت امنیتی مستقر در فرانسه ساخته شده است. آن‌ها از سال 2014 کیف پول‌های سخت افزاری ارزهای دیجیتال تولید کرده اند.

چرا باید از کیف پول Nano X استفاده کرد؟

اگر در فکر خرید رمز ارز ریپل XRP هستید و قصد دارید برای مدت طولانی آن را نگه دارید، Ledger Nano X بهترین و امن ترین راه برای ذخیره XRP می باشد. وقتی ارز دیجیتال در کیف پول های آنلاین ذخیره می‌شود، به راحتی توسط بدافزارها یا هکرها قابل دسترسی است. Nano X ارز XRP شما را به صورت آفلاین و به دور از دسترسی هکرها یا بدافزارها ذخیره می‌کند. Nano X کلیدهای خصوصی شما را در محیط آفلاین امن خود کنترل می‌کند.

یکی دیگر از مزایای Ledger Nano X این است که نسبت به سایرین از ارزهای دیجیتال متفاوت و بیشتری پشتیبانی می‌کند.

بهترین کیف پول نرم افزاری اندروید، IOS و دسکتاپ برای ریپل کیف پول اتمیک است. در این کیف پول ارسال و دریافت Ripple نسبت به هر کیف پول دیگری آسان‌تر است. توسعه دهندگان Atomic رابط کاربری ساده و مناسبی را ایجاد کرده‌اند. شما می‌توانید تمام ویژگی‌هایی که انتظار دارید را در یک کیف پول چند ارزه مدرن داشته باشید.

تفاوت بیت کوین و ریپل چیست؟

در حالی که بیت کوین از نظر سرمایه بازار و نرخ کلی پذیرش به عنوان پیشتاز در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال باقی مانده است، سایر ارزها به لطف رشد استفاده از ارزهای دیجیتال روندی صعودی دارند. XRP در رتبه هفتم لیست برتر ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ آن‌ها قرار دارد. در ادامه تفاوت ارز دیجیتال بیت کوین و رمز ارز ریپل را بازگو کرده و با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

ریپل چیست

  • بیت کوین با یک دفتر بلاکچین عمومی کار می‌کند که از ارز دیجیتال پشتیبانی شده برای تسهیل پرداخت کالاها و خدمات پشتیبانی می‌کند. بیت کوین به صورت کلی بر یک ارز مشخص که با علامت اختصاری BTC نمایش داده می‌شود، دلالت دارد. برای به دست آوردن بیت کوین، ماینر‌ها به صورت مداوم محاسباتی را انجام می‌دهند و دفتر کل بعد از تایید این معاملات آن‌ها را به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌کند. به ازای حل هر مساله و گرفتن تایید از شبکه هر ماینر مقدار مشخصی بیت کوین پاداش می‌گیرد که به این عمل استخراج بیت کوین می‌گویند.

  • از طرف دیگر، XRP یک فناوری است که عمدتاً به دلیل شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال شناخته می‌شود. گذشته از ارز دیجیتال XRP، ریپل به عنوان سیستم تسویه حساب، مبادله دارایی و حواله که بیشتر شبیه SWIFT است، کار می‌کند. این شبکه بیشتر برای سیستم‌های مالی بین المللی و بانک‌ها مناسب است.

  • به جای استفاده از مفهوم استخراج بلاکچین، شبکه Ripple یک سازوکار اجماع دارد یعنی همه‌ی ریپل‌ها از پیش استخراج شده اند. ریپل از شبکه‌ای از سرورها برای تأیید معاملات استفاده می‌کند. با برگزاری نظرسنجی، سرورها یا گره‌های موجود در شبکه با اتفاق نظر درباره اعتبار معامله برای تایید آن تلاش می‌کنند. این تقریباً تأییدهای فوری را بدون هیچ مرجع مرکزی امکان‌پذیر می‌کند که باعث می‌شود ریپل سریع تر و قابل اعتمادتر از بسیاری از رقبا باشد.

  • در حالی که تأیید معاملات بیت کوین ممکن است چند دقیقه طول بکشد و ممکن است با هزینه‌های بالای معامله همراه باشد، معاملات XRP در عرض چند ثانیه با هزینه‌های بسیار کم تأیید می‌شوند. BTC در کل تقریباً 21 میلیون واحد بیت کوین دارد و XRP در مجموع 100 میلیارد کوین یا سکه‌ی از پیش استخراج شده دارد.

  • بیت کوین از سیستم اثبات کار و استخراج برای انتشار BTC جدید استفاده می‌کند و این یک بخش اساسی از روند اعتبارسنجی را تشکیل می‌دهد. در حالی که همه رمزارزهای XRP از قبل استخراج شده اند.

  • مشابه هزینه پردازش معاملات بیت کوین، تراکنش‌های XRP نیز هزینه دارد. هر بار که یک معامله در شبکه Ripple انجام می‌شود، مقدار کمی XRP از کاربر (شخص یا سازمان) دریافت می‌شود. هدف اصلی XRP تسهیل انتقال دارایی‌های دیگر است، بنابراین هرچه از این ارز استقبال بیشتری شود می‌تواند به ابزاری معتبر برای انتقال تبدیل شود. شما علاوه بر خرید ریپل می توانید اقدام به خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری از صرافی ایرانیکارت کنید.

سخن آخر

در این مقاله دانستید که ارز دیجیتال ریپل چیست و با عملکرد آن نیز آشنا شدید. تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری در رمز ارز ریپل به عهده شما است و ایرانیکارت تنها سعی در توضیح عملکرد و شفاف‌سازی این پلتفرم داشته است. بنابراین پیش از هرگونه اقدام بهتر است از دانش کافی در حوزه ارزهای دیجیتال برخوردار باشید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...