آزمون ها

معرفی آزمون PMP

معرفی آزمون PMP

مدیریت پروژه یکی از مهمترین مشاغل مدیریتی است که به تجربه و دانش زیادی نیاز دارد. اگر یک مدیر پروژه هستید یا به دنبال استخدام فردی هستید که در این سمت شغلی بهترین عملکرد را ارائه کند، مدرک PMP اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. گواهی نامه یا مدرک PMP مهم‌ترین و معتبرترین مدرک مدیریتی حال حاضر جهان است. همه شرکت‌های جهان این مدرک را به رسمیت می‌شناسند و افرادی که دارای آن باشند، به مدیران بین المللی تبدیل می‌شوند. برای به دست آوردن این مدرک ابتدا باید آزمون PMP را پشت سر بگذارید. برای پرداخت هزینه آزمون PMP می توانید از مسترکارت قابل شارژ، ویزاکارت مجازی یا فیزیکی و یا خدمات پرداخت ارزی وب سایت ایرانیکارت استفاده کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم به معرفی آزمون PMP بپردازیم و با نحوه ثبت نام در آزمون PMP نیز بیشتر آشنا شویم.

مدرک PMP چیست؟

مدرک PMP چیست؟

مدرک PMP یا مدرک مدیریت حرفه‌ای پروژه (Project Management Professional)، گواهی نامه معتبری است که موسسه آمریکایی Project Management Institute از طریق برگزاری آزمون PMP به مدیران پروژه اعطا می‌کند. این مدرک نشان دهنده دانش بالای یک مدیر در زمینه‌های فنی، رهبری و مدیریت استراتژیک کسب و کار است و به عنوان معتبرترین مدرک مدیریتی جهان شناخته می‌شود.

آزمون PMP چیست؟

آزمون PMP یا آزمون مدیریت حرفه‌ای پروژه، آزمونی بین المللی است که زیر نظر موسسه Project Management Institute در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. این آزمون 4 ساعته شامل 200 سؤال در زمینه‌های مختلف مربوط به مدیریت یک پروژه می‌شود. متاسفانه این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و افراد ایرانی برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای دیگر مانند ترکیه، امارات و … سفر کنند.

سؤالات آزمون PMP در چه زمینه‌ای است و به چه دانش‌هایی نیاز دارد؟

 افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند باید به سوالاتی در مورد راه اندازی، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و به پایان رساندن یک پروژه پاسخ گو باشند. همانطور که اشاره کردیم 200 سؤال کتبی در مورد هر یک از بخش‌های مدیریت یک پروژه در آزمون PMP وجود دارد و برای پاسخ گویی به همه آن‌ها 4 ساعت وقت خواهید داشت. برای پاسخ گویی به این سؤالات بیش از هر چیزی دانش شما در زمینه فنی، رهبری و مدیریت استراتژیک کسب و کار مورد سؤال قرار می‌گیرد. علاوه بر این میزان دانش شما در رشته‌های زیر مجموعه مدیریت پروژه همچون مدیریت یکپارچه سازی پروژه میدیریت زمان، مدیریت کیفیت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت ارتباطات، مدیریت تدارکات و مدیریت قرار داد پروژه نیز سنجیده می‌شود.

شرایط ثبت نام در آزمون PMP

برای شرکت در آزمون PMP شرایط اولیه‌ای وجود دارد که مدیران باید حائز آن‌ها باشند:

  • 3 سال یا 4500 ساعت سابقه کاری برای افراد دارای لیسانس در زمینه مدیریت پروژه
  • 5 سال یا 7500 ساعت سابقه کاری برای افرادی که مدارک پایین‌تر از لیسانس دارند.
  • 35 ساعت آموزش رسمی در موسسه‌های آموزشی معتبر (آموزش باید شامل تمام حوزه‌های مدیریت پروژه باشد)
  • تعهد به آیین نامه اخلاق حرفه‌ای PMI (Project Management Institute)

آزمون PMP به چه زبان‌هایی برگزار می‌شود؟

در حال حاضر این آزمون به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، چینی و عربی برگزار می‌شود. پس برای شرکت در آزمون باید تسلط کاملی بر یکی از زبان‌های گفته شده داشته باشید. البته در زمان ثبت نام برای آزمون پی‌ام پی می‌توانید زبان مد نظر خود را انتخاب کنید.

هزینه شرکت در آزمون PMP چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون PMP چقدر است؟

برای شرکت در این آزمون دو راه دارید. خرید اکانت PMI و سپس ثبت نام در آزمون PMP، یا ثبت نام بدون خرید اکانت PMI. بدون اکانت PMI شما مستقیماً می‌توانید با پرداخت 555 دلار در آزمون ثبت نام کنید. اکانت PMI هزینه‌ای جدا از آزمون دارد که حدود 120 دلار است. با خرید این اکانت شما عضو Project Management Institute می‌شوید و به تمام منابع آموزشی آن نیز که برای آزمون به شما کمک خواهند کرد دسترسی پیدا خواهید کرد. در زمان ثبت نام اگر اکانت PMI داشته باشید هزینه خود ثبت نام به 405 دلار کاهش خواهد یافت. به این ترتیب هزینه آزمون بین 555 تا 625 دلار است.

نحوه پرداخت هزینه ثبت نام آزمون PMP

برای برای پرداخت این هزینه به صورت آنلاین می‌توانید از یکی از انواع کارت‌های اعتباری مانند ویزا کارت و یا مستر کارت استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات ارزی سایت ایرانیکارت به راحتی این کارت‌های اعتباری را خریداری کنید. همچنین می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی ایرانیکارت استفاده کنید و با پرداخت وجه ریالی به ایرانیکارت ثبت نام خود را در آزمون PMP نهایی کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آزمون USMLE چیست ؟
آزمون ها
آزمون USMLE چیست ؟
اگر قصد دارید به کشور آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوید یا کار طبابت را انجام دهید، حتما باید در آزمون سه مرحله‌ای...
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
آزمون ها
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
با گسترش و شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از آزمون‌های حضوری کنسل شد. آزمون آیلتس هم که یکی از آزمون‌های مهم و بین المللی برای سنجش تسلط افراد به زبان...
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آزمون ها
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا...