ارز های دیجیتال

تفاوت کوین و توکن ، کاربردها و مقایسه آنها

تفاوت کوین و توکن ، کاربردها و مقایسه آنها

اغلب کسانی که تازه وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، نام بیت کوین را شنیده‌اند اما با سایر پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند. همچنین کوین و توکن را به عنوان مترادف می‌شناسند؛ اما این دو کاملا مفهوم متفاوت دارند.

تفاوت کوین و توکن به زبان ساده

ارزهای دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شوند: کوین‌ها و توکن‌ها که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که به شرح زیر است:

  • هر ارز دیجیتالی که یک بلاک چین مستقل داشته باشد، کوین است (بیت کوین، اتریوم، ریپل)
  • توکن ها، ارزهایی هستند که بلاکچین مجزا ندارند و روی بلاک چین‌های دیگر مستقر هستند و از فناوری آن‌ها بهره‌مند می‌شوند. (توکن های ERC-20)
  • توکن‌ها می‌توانند روی چندین بلاکچین عرضه شوند؛ اما کوین‌ها فقط روی بلاکچین بومی خود توزیع می‌شوند.
  • توکن‌ها با توجه به اینکه در بلاکچین‌های مختلفی قابل خرید و فروش هستند، می‌توانند کارمزدهای متفاوتی داشته باشند؛ اما برای خرید و فروش کوین‌ها شما باید کارمزد شبکه آن کوین را پرداخت کنید.
  • توکنایز کردن( tokenize) امکان تبدیل یک دارایی را به توکن به شما می‌دهد. در رابطه با کوین‌ها چنین امکانی وجود ندارد.

برای خرید هر ارز دیجیتالی که مد نظر دارید می توانید از خدمات مجموعه ایرانیکارت استفاده کنید:

خرید ارز دیجیتال

کوین چیست؟

کوین‌ها، پول دیجیتالی هستند که با استفاده از فناوری رمزگذاری ایجاد می شوند و ارزش را در طول زمان ذخیره می کنند. کوین ها را می توان از طریق اثبات سهام (PoS) به دست آورد یا از طریق اثبات کار (PoW) استخراج کرد. تمام کوین‌ها به‌عنوان داده‌ها در یک پایگاه عظیم وجود دارند. دفتر کل عمومی و توزیع شده، جایی است که همه تراکنش ها در آن قابل مشاهده هستند. این پایگاه داده تمام تراکنش ها را پیگیری می کند و توسط رایانه هایی در سراسر جهان بررسی و تأیید می شوند. داده ها به صورت جمعی ذخیره شده و بین شرکت کنندگان شبکه بلاک چین به اشتراک گذاشته می شود. از آنجایی که بلاک چین دارای شفافیت است، احتمال کلاهبرداری را کاهش می دهد. بیت کوین معروف ترین و شناخته شده‌ترین کوین و مبتنی بر بلاک چین است. دانستن نکته ی داشتن بلاکچین اختصاصی یکی از مهم ترین تفاوت های کوین و توکن است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: کوین چیست؟

سکه ها دارای ویژگی های مشابه پول هستند:

  1.     قابل تعویض، قابل تقسیم، قابل ارسال/دریافت، قابل استخراج، بادوام و با عرضه محدود هستند.
  2.     آن‌ها به بلاک چین باز عمومی گره خورده اند (هر کسی مجاز است به شبکه بپیوندد و در آن شرکت کند)

کاربرد کوین‌ها

  1. برای نقل و انتقالات (می توانید با استفاده از آن‌ها، ارز دیجیتال واریز یا برداشت کنید)
  2.  به عنوان یک ذخیره دارایی (می توانید آن‌ها را به عنوان سرمایه گذاری نگهداری کنید)
  3. به عنوان یک واحد ارز(شما می توانید آن‌ها را در ازای کالاها یا خدمات پرداخت کنید)

کوین‌های محبوب

  1.     بیت کوین (BTC) در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد، بیت کوین اولین کوین رمزنگاری در جهان است و این موضوع آن را به ارزش ترین ارز دیجیتال تبدیل کرده است.
  2.     اتریوم (ETH) چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است. با ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند، اتریوم به بستر هزاران پروژه بلاک چین و NFT تبدیل شده است.
  3.     کاردانو(ADA)  در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون(یکی از بنیانگذاران اتریوم) تأسیس شد و تراکنش های همتا به همتا (P2P) را با کوین تسهیل شد. Cardano یک پلتفرم بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است که یکی از اولین پلتفرم هایی بود که بر اساس اجماع PoS اجرا شد و به عنوان یک کریپتو کوین سبز شناخته شد.

 

 

فرق کوین و توکن چیست

توکن چیست؟

توکن‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که توسط پروژه‌های غیرمتمرکز روی یک بلاکچین صادر می‌شوند و می‌توانند به عنوان روشی برای پرداخت در داخل اکوسیستم استفاده شوند و اغلب از قراردادهای هوشمند برای تحقق اهداف مختلف استفاده می کنند. به به دارندگان توکن‌ها حق مشارکت در شبکه داده می‌شود.

یک توکن رمزنگاری می‌تواند سهمی از مالکیت یک DAO، یک محصول دیجیتال یا NFT باشد. انواع مختلفی از توکن های رمزنگاری وجود دارد. برخی از توکن های حاکمیتی به دارندگان حق رای در DAO  ارائه می دهند. توکن‌های ابزاری ممکن است دسترسی به خدمات یا محصولات خاصی را فراهم کنند. توکن‌های امنیتی مانند اوراق بهادار عمل می‌کنند.

توکن ها دارای شبکه بلاکچین اختصاصی نیستند و می توانید از این نکته مهم برای تشخیص تفاوت کوین و توکن استفاده کنید

پیشنهاد مطالعه بیشتر: توکن غیر قابل معاوضه یا NFT چیست؟

کاربرد توکن‌ها

بیشتر توکن‌ها برای استفاده در یک پروژه بلاک چین یا dapp طراحی شده اند. برخلاف کوین‌ها، توکن ها استخراج نمی شوند. آن‌ها توسط توسعه دهنده پروژه ایجاد و توزیع می شوند. از توکن‌ها می‌توان به روش های بی شماری استفاده کرد.

توکن ها در درجه اول به عنوان دارایی های دیجیتال در پروژه ها عمل می کنند. می توان از آنها برای پاداش دادن به اقدامات خاص، افزایش بودجه یا پرداخت هزینه استفاده کرد. به طور کلی، آنها را می توان به پنج نوع اصلی طبقه بندی کرد:

1.توکن‌های کاربردی:

توکن های Utility به کاربران امکان دسترسی به یک سرویس مبتنی بر بلاک چین را می دهند. برای مثال توکن BAT توسط تبلیغ‌کنندگان در مرورگر وب Brave، به عنوان پاداش در ازای مشاهده تبلیغات به مخاطبان پرداخت می‌شود. یا توکن‌های هواداری که معمولا توسط تیم‌های ورزشی عرضه می‌گردد و به نوعی برای حمایت هواداران از این تیم محبوب خود خریداری می‌شوند.

2.توکن‌های تراکنشی:

توکن هایی مانند تتر(USDT)، باینس (BUSD) و دای (DAI) به عنوان استیبل کوین شناخته می شوند. این بدان معنی است که آن‌ها در معرض نوسانات بازار کریپتو نیستند و بنابراین به عنوان وسیله ای برای مبادله و ذخیره ارزش دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3.توکن‌های امنیتی:

توکن های امنیتی، و سهامی هستند که در یک بلاک چین به توکن های دیجیتال تبدیل شده اند. این توکن ها به دارندگان این حق را می دهند که در بخشی از سود شرکتی را که در آن سرمایه گذاری کرده اند، شریک باشند. (مانند اوراق بهادار)

4.توکن‌های غیر قابل تعویض:

ان اف تی‌ها (NFT)، توکن‌های رمزنگاری منحصربه‌فردی هستند که نشان دهنده مالکیت دارایی‌های دیجیتال هستند. این توکن‌ها برخلاف سایر توکن‌ها، غیرقابل جایگزینی و تعویض هستند. از ان اف تی‌ها برای انتشار آثار هنری دیجیتال، خرید و فروش دارایی ‌های مجازی و همچنین در بازی‌های متاورسی استفاده می‌شود. اگر نمی‌دانید متاورس چیست و ان اف تی‌ها چه کاربردی در آن دارند، حتما مطالب مرتبط را در وبلاگ ایرانیکارت بخوانید.

5.توکن‌های حکومتی:

توکن‌های حاکمیتی به دارنده این حق را می‌دهند که پیشنهاداتی را برای تغییر در یک پروژه بلاک چین ارائه دهند و در مورد آن رأی دهد. با انجام این کار، کاربران مستقیماً بر عملکرد یک پروتکل تأثیر می گذارند. برای مثال، پروتکل پس انداز کامپاند(Compound)، برای همه کاربران یک توکن به نام COMP صادر می کند. با استفاده از این توکن، دارندگان در مورد نحوه ارتقاء رای می دهند. هر چه افراد توکن های COMP بیشتری داشته باشید، حق رای بیشتری کسب می کنند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: توکن چیست؟

توکن‌های محبوب

اکسی اینفینیتی(Axie Infinity) یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌های متاورسی (P2E)  است که دارای یک توکن کاربردی به نام SLP است. با بدست آوردن یا خریدن SLP، بازیکنان می توانند درون بازی عملکرد بهتری داشته باشند.

سایر توکن‌های محبوب که برای وام دهی و یا اقتصاد درون بازی استفاده می‌شوند عبارتند از: DAI ،COMP و MANA. 

 

چنانچه به دنبال کیف پول مناسبی برای ارزهای دیجیتال خود و نگهداری کوین و توکن ها هستید؛ می توانید از خدمت خرید کیف پول سخت افزاری ایرانیکارت استفاده کنید.

جمع بندی تفاوت کوین و توکن

  1. کوین‌های رمزنگاری اغلب بومی یک بلاک چین هستند و برای استفاده مستقیم به عنوان ارز ایجاد شدند. دارندگان می توانند از آنها برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده کنند.
  2. توکن‌ها را نیز می‌توان برای پرداخت‌ها استفاده کرد، اما آن‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند و نقش مهمی در DeFi، بازی و DEX دارند.
  3. توکن‌های رمزنگاری دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر روی یک بلاک چین موجود (با استفاده از قراردادهای هوشمند) ساخته شده‌اند و می‌توانند عملکردهای متنوعی را انجام دهند. مانند دسترسی به خدمات و ویژگی‌های یک پلتفرم خاص.
  4. یک توکن می تواند روی چندین بلاک چین اجرا شود. این مزیت سبب سرعت و انعطاف‌پذیری توکن‌ها می‌شود.

 

ارز های دیجیتال توکن یا کوین

شما چقدر در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت دارید؟ به نظر شما سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال آینده خوبی دارد؟ نظرات خود را ما در میان بگذارید.

تفاوت کوین و توکن ، کاربردها و مقایسه آنها
اغلب کسانی که تازه وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، نام بیت کوین را شنیده‌اند اما با سایر پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند. همچنین کوین و توکن را به عنوان...
4.5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. از آموزشتون خیلی سپاسگذارم خیلی مفید و ساده و کاربردی بود.

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • بسیار خوشحالیم که توانستیم رضایت شما را جلب کنیم.

      با پرکردن نظر سنجی زیر و 5 ستاره دادن به ایرانیکارت و به اشتراک گذاشتن تجربه خوب خود به بهبود خدمات ما کمک خواهید کرد.

      لینک نظر سنجی:

      yun.ir/01bbde

      نظر سنجی فوق کمتر از 1 دقیقه از زمان شما را میگیرد.

      پیشاپیش از شما سپاسگزاریم.

      پرسنل ایرانیکارت

      (لازم به ذکر است در پایان هر فصل از بهترین نظرها قرعه کشی و به قید قرعه جوایزی به مشتریان تحویل خواهد شد)

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...