مسافرت و مهاجرت

آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE چیست؟

برای مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی به یکی از دانشگاه های خارجی داشتن مدرک و نمره قبولی در برخی از آزمون های بین المللی مانند آزمون های زبان انگلیسی تافل ، آیلتس ، PTE و … الزامی است. اما برای تحصیل در آمریکا علاوه بر داشتن مدرک زبان بین المللی، باید در آزمون GRE نیز شرکت کنید، خصوصا اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و ثبت نام آزمون GRE دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با آزمون جی آر ای و ساختار آن بیشتر آشنا شوید.

آزمون جی آر ای GRE چیست؟

GRE آزمونی است که سطح توانایی افراد در تحلیل و درک متون علمی را ارزیابی می کند. در واقع GRE مانند آزمون تافل یا آزمون آیلتس صرفاً مهارت زبان انگلیسی افراد را مورد سنجش قرار نمی دهد. GRE سطح بالاتری از مهارت زبان انگلیسی را می سنجد. همان طوری که گفته شد افرادی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارند باید در این آزمون شرکت نمایند. از طرفی از کسی که قصد تحصیل در مقاطع بالا دارد انتظار می رود توانایی نگارش متون انتقادی و اظهار نظر علمی در زمینه های مختلف داشته باشد. پس لازم است چنین آزمونی برای تعیین سطح توانایی آنان برگزار شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آزمون GRE

در این آزمون نیز مانند آیلتس و تافل هم تکنیک پاسخ گویی به هر سوال، منحصر به فرد است. آزمون GRE در دو نوع برگزار می شود. افرادی که تمایل به تحصیل در دانشگاه های کسب و کار یا مقاطع ارشد و دکتری به جز رشته های حقوق و پزشکی دارند، باید در این آزمون نمره مورد قبول کسب نمایند. قابل به ذکر است که این آزمون برای تحصیل در مقاطع تکمیلی در آمریکا و مدارس کسب و کار در سراسر جهان است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین آزمون تعیین سطح زبان

آزمون GRE

معرفی آزمون GRE

آزمون GRE که مخفف شده عبارت Graduate Records Examination است یکی از آزمون های معتبر زبان بین المللی است که توسط مرکز ETS برگزار می شود. به طور کلی هدف از برگزاری از آزمون، بررسی توانمندی های فرد در حوزه های مختلف مانند درک و استنتاج از متون علمی دشوار است.

بیشتر بخوانید: ثبت‌ نام و پرداخت هزینه آزمون gre

 

انواع آزمون جی آر ای GRE

مشابه با سایر آزمون های بین المللی، این آزمون نیز در دو ساختار متفاوت برگزار می شود.

  1. آزمون GRE General : این آزمون برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در یکی از رشته های مهندسی دارند، برگزار می شود. دو نکته مثبتی که در مورد این آزمون وجود دارد این است که نمره منفی نداشته و چندین بار در سال برگزار می شود.
  2. آزمون GRE Subject : این آزمون به طور اختصاصی برای دانشجویانی برگزار می شود که قصد ادامه تحصیل در یکی از رشته های زیست شناسی ، شیمی ، ادبیات انگلیسی ، ریاضیات ، فیزیک و روانشناسی را دارند. این آزمون دارای نمره منفی است. (به ازای هر 4 پاسخ غلط یک امتیاز منفی برای شما حساب می شود.) به خاطر داشته باشید که این آزمون تنها در برخی از ماه های سال، ماه سپتامبر ، اکتبر و آوریل برگزار می شود.

آزمون جی آر ای چیست؟

ساختار آزمون GRE

همان طور که گفته شد این آزمون تنها برای سنجش مهارت زبان انگلیسی برگزار نمی شود و هدف اصلی آن سنجش مهارت تحلیل و بررسی افراد است. این آزمون دارای سه بخش به صورت زیر است:

  • رایتینگ تحلیلی

شروع این آزمون با بخش رایتینگ است. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده است، برای 2 سوال مجزا، 60 دقیقه است. یعنی برای نگارش هر رایتینگ تحلیلی تنها 30 دقیقه زمان نیاز دارید. تغییرات نمره این بخش، به صورت نیم نمره ای است.

  • دامنه لغت و درک مطلب

در این بخش نیز دو دسته سوال در نظر گرفته شده است که هر کدام 20 سوال با مدت زمان 30 دقیقه ای هستند. تغییرات نمره در این بخش به صورت 1 نمره ای است. سوالاتی که در این بخش در اختیار شما قرار داده می شوند با توجه به متن داده شده پاسخ داده می شوند. برخی از سوالات با توجه به درک مطلب پاسخ داده می شوند، در حالی که مابقی باید با توجه به جا خالی ها پاسخ داده شوند.

  • استدلال ریاضی

سوالات ریاضی نیز در دو دسته جداگانه 20 تایی با زمان هر یک 35 دقیقه ارائه شده اند. تغییرات نمره ای این بخش نیز به صورت یک نمره ای است. برای پاسخ دادن به سوالات این بخش نیاز به دانش ریاضی زیادی نیست بلکه با توجه به مدت زمان کم آزمون، تنها سرعت عمل شما در پاسخ دهی از اهمیت برخوردار است.

آزمون GRE چیست؟

بیشتر بخوانید: نحوه پرداخت هزینه آزمون GRE

اهمیت  آزمون GRE

این آزمون نسبت به آزمون های زبان ساده اهمیت بیشتری دارد. نمره بالا تر در GRE به متقاضی شانس پذیرش بیشتری می دهد. پس برخلاف آیلتس یا تافل که کسب حداقل نمره قبولی کافی است، در GRE باید به دنبال بهترین نمره ی ممکن باشید. کمیته پذیرش دانشگاه، بین متقاضیانی که از سراسر دنیا شرکت کرده اند، بر اساس نمره ی همین آزمون تصمیم می گیرد. نمره ی این آزمون به ملیت یا پیشینه تحصیلی داوطلبان ارتباطی ندارد.

انواع تست GRE

این آزمون به دو نوع عمومی و موضوعی دسته بندی می شود.

  • آزمون Subject GRE

حالت موضوعی این آزمون مخصوص متقضایان رشته هایی مثل زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روان شناسی است. افرادی که در این نوع از آزمون شرکت کنند از سایر داوطلبان متمایز خواهند شد. برای اطلاع از لزوم شرکت در این آزمون، باید به سایت دانشکده مورد نظر خود مراجعه کنید. 

آزمون GRE

  • آزمون General GRE

آزمون عمومی GRE همان آزمون کلی است که برای همه ی متقاضیان برگزار می شود. آزمون عمومی به صورت هفتگی و آنلاین برگزار می گردد.

همان طور که متوجه شدیم، آزمون GRE یک آزمون زبان ساده نیست. بلکه مهارت های تحلیل و درک متقاضیان را نیز مورد سنجش قرار می دهد. این آزمون برای متقاضیان تحصیل در آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی تدوین شده است. اگر جز داوطلبان این آزمون هستید، سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک گذارید.

 

ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون GRE

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون GRE با یکی از راه های پرداخت ارزی امکان پذیر است. برای پرداخت ارزی نیاز به یکی از انواع کردیت کارت مثل انواع ویزا کارت یا مستر کارت دارید. همچنین می توانید در صورت امکان با استفاده از کیف پول الکترونیکی خود مثل پی پال پرداخت کنید. اما اگر به هیچ یک از راه های ذکر شده دسترسی ندارید، می توانید با استفاده از خدمات پرداخت در سایت خارجی ایرانیکارت برای ثبت نام آزمون جی آر ای اقدام نمایید.

حال که با نحوه پرداخت هزینه آزمون GRE آشنا شدید، می‌توانید برای ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون GRE از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

ثبت نام آزمون GRE

 

سوالات رایج در رابطه با آزمون جی آر ای

  • نمره قبولی آزمون جی آر ای چقدر است؟

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر آمریکا ، هرچه که نمره بیشتری در این آزمون کسب کنید، شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش دارید. پس نمی توان یک حد معینی برای نمره قبولی این آزمون تعیین کرد. چرا که شرایط پذیرش برای هر دانشگاهی متفاوت است.

  • اعتبار مدرک آزمون GRE چقدر است؟

در صورتی که شما موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون شوید، اعتبار این مدرک به مدت 5 سال خواهد بود.

همراهان گرامی به خاطر داشته باشید که برخی از دانشگاه های خارجی داشتن مدرک آزمون GRE را جزئی از شرایط الزامی خود نمی دانند. بنابراین قبل از اینکه در این آزمون ثبت نام کنید، بهتر است که شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان مطلع شوید.

آزمون GRE چیست؟
برای مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی به یکی از دانشگاه های خارجی داشتن مدرک و نمره قبولی در برخی از آزمون های بین المللی مانند آزمون های زبان انگلیسی تافل...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آزمون USMLE چیست ؟
آزمون ها
آزمون USMLE چیست ؟
اگر قصد دارید به کشور آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوید یا کار طبابت را انجام دهید، حتما باید در آزمون سه مرحله‌ای...
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
آزمون ها
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
با گسترش و شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از آزمون‌های حضوری کنسل شد. آزمون آیلتس هم که یکی از آزمون‌های مهم و بین المللی برای سنجش تسلط افراد به زبان...
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آزمون ها
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا...