استخراج ارز دیجیتال

دستگاه‌های ماین ایسیک(ASIC)  

دستگاه‌های ماین ایسیک(ASIC)  

مقایسه دستگاه‌های ماین ایسیک(ASIC) با سایر دستگاه‌های ماینینگ

ایسیک ها (ASIC)، رایانه هایی هستند که هریک به منظور اجرای کار ویژه هایی طراحی شده اند. در حوزه رمزارزها، ایسیک رایانه ای است که با هدف استخراج بیت کوین (bitcoin) و یا رمزارزهای دیگر طراحی شده است. می توان گفت بیت کوین بزرگترین رمزارز از لحاظ میزان هش (hashrate) و دارابودن اجماع غیر متمرکز واقعی است. به بیان دیگر بیت کوین نمونه ای از رمزارزها است که توانایی مقاومت در برابر ایسیک را ندارد.

دستگاه‌های ماین ایسیک(ASIC)  

نکاتی پیرامون مقاومت در برابر ایسیک 

این بحث به ایده ایجاد پروتکلی می­پردازد که به طور کامل بتواند در برابر ایسیک مقاومت کند. طراحی ایسیک زمانی است که یک عملکرد محاسباتی خاص به ارتقاء کارایی نیازمند باشد. در واقع ظهور ایسیک ها همزمان است قابلیت بهبود ارزش مورد نظر. در دنیای رمزارزها، منشاء این ارزش، پروتکل یک کوین (coin) خاص است. در چند سال اخیر، رمزارزها براساس گواه اثبات کار (proof of work) از الگوریتم های هشینگ (hashing) زیادی بهره برده اند و در این مسیر، پیشرفت های سخت افزاری زیادی نیز حاصل شده است.

توسعه مبتکرانه صنعت طراحی تراشه توسط بیشتر توسعه دهندگان کریپتو (crypto)پیش بینی نشده بود این درحالی است که اکنون تقریبا همه رمزارزهای اصلی از طریق سخت افزار ایسیک استخراج می شوند.

به طور طبیعی زمانی که همه شبکه ها به مرحله خاصی ارتقاء پیدا می کنند برای استخراج به ایسیک نیازمندند و ظهور ایسیک بعد از این مرحله به منزله سالم بودن شبکه است.

در حقیقت هیچ الگوریتم استخراج شده­ای توانایی مقاومت در برابر ایسیک را ندارد. توسعه دهندگان حاضر در این فضا به دنبال بررسی تاثیرگذاری الگوریتم های ایستا و متعاقب آن یافتن راه حل هستند.

لیست بسیار مختصری از پروتکل های حاضر در چرخه کامل توسعه وجود دارد که به منظور حفظ استقلال خود ترافیک کاربری مناسبی باقی گذاشته اند.

دردسری جدید

کاملاً مشخص است که استخراج توسط کارت گرافیک بسیار مقرون به صرفه تر از استخراج توسط سی پی یو (CPU)  است. کارت های گرافیک که مدت ها قبل از ظهور رمزارزها کاربرد داشته اند در زمینه های مختلفی مانند گوشی های هوشمند، هوش مصنوعی و … کاربرد دارند. علاوه بر این کارت های گرافیک نقش مؤثرتری هم در استخراج رمزارزها داشته اند.

بسیاری بر این باورند که مقاومت در برابر ایسیک سرابی است که دستیابی به آن غیر ممکن است. آنها حتی معتقدند که کارتهای گرافیک نیز مجموعه ای غیر از ایسیک نیستند. به همین دلیل از نگاه این افراد، تلاش در این زمینه نتیجه قابل ملاحظه ای نخواهد داشت.

یازده سال از تولد بیت کوین می گذرد و مشاهداتی در طول این سالها در مورد صنعت استخراج صورت گرفته عبارت است از:

افزایش چرخه زندگی ایسیک ها به دلیل کم بودن احتمال روی دادن جهش های عظیم در کارایی. به دلیل ورود تولید کنندگان جدید سخت افزار در بازار، ایسیک به طور روزافزونی در حال رقابتی و متوازن شدن است. موارد ذکر شده باعث کاهش قیمت گذاری فرصت طلبانه می شود و از ایجاد انحصار جلوگیری می کند.

 تمرکز گرایی چرا و چگونه؟

سرمایه گذاری های عظیمی برای خرید تجهیزات با مشارکت شرکت های سازنده تراشه توسط ماینر های (miner)  صورت می گیرد که هدف آنها از این کار چیزی جز کسب سود بیشتر نیست. هیچ کس به دنبال تباهی کسب و کار خود نیست.

به لحاظ تئوریک از طریق به روز رسانی مداوم الگوریتم هشینگ می توان در برابر ایسیک مقاومت کرد. اما در واقعیت و به لحاظ عملی چنین فرایندی تصمیم متمرکزی است که به طور مخفیانه توسط توسعه دهندگان به اجرا در می آید و منجر به آسیب رساندن به نود های (node) قبلی خواهد شد.

اگر تمرکز کاملی بر الگوریتم های هشینگ پیشنهادی کارت گرافیک و سی پی یو انجام شود زمینه های جدید برای گشوده شدن مسیر های حمله و باج گیری فراهم می شود. در این حال استخراج موثر، حافظه بالایی می طلبد و بیشتر ابزار های ارزان قیمت تناسبی با این کار ندارند.

ایجاد یک الگوریتم به گونه­ ای که استخراج کوین مورد نظر تنها با سی پی یو صورت پذیرد باعث نمی شود تا مردم برای استخراج به استفاده از رایانه های خانگی تشویق شوند. ضمن اینکه افزایش هزینه ها مثلاً در میزان  برق مصرفی در این راستا قابل ملاحظه است.

به عنوان مثال ارز مونرو (Monero) الگوریتم مقاوم در برابر ایسیک خود را ایجاد کرد و بیت مین (Bitmain) سخت افزار تخصصی برای آن نساخت. تیم مونرو تصمیم گرفتند که هرچه سریعتر با تغییر الگوریتم اقدام به فورک (fork) کنند. این در حالی است که ادامه دادن فورک ها تا ابد امکان پذیر نیست و نمی توان نود های قدیمی را نیز نادیده گرفت. از سوی دیگر، کاری که از طرف تیم مونرو انجام می شود اصلا غیر متمرکز نیست.

دستگاه‌های ماین ایسیک(ASIC)  

نکات قابل توافق:

سازندگان ایسیک و سازندگان کارت گرافیک هر دو به طور موقت، استخراج را در انحصار خود داشته اند؛ آنها بر چرخه زندگی رمزارزهای مختلف تاثیر واقعی داشته اند.

با توجه به مزیت مقیاس می توان نتیجه گرفت که ماینر های بزرگ همیشه در رقابت با ماینر های کوچک عملکرد بهتری دارند.

احتمالا ایسیک ها اجتناب ناپذیر هستند. یک شبکه پویا و قدرتمند همیشه از تخصصی شدن و اتوماسیون بهره می برد.

تلاشهایی که باید انجام دهیم:

تسهیل ورود برای تولید کنندگان ایسیک به منظور تشویق آنها به رقابت و توازن.

فراهم کردن ثبات بلند مدت برای اکوسیستم (ecosystem) استخراج با هدف تکامل سریع.

جلوگیری از در تنگنا قرار گرفتن پذیرش تجاری یک پروتکل رمزارز با سخت کردن کاربرد آن در دراز مدت.

راهبرد اجرایی هارد فورک برای مقاومت در برابر ایسیک زیاد موثر نیست و به مرور زمان قدرت خود را از دست خواهد داد. سازندگان تراشه ها می توانند تراشه هایی بسیار انعطاف پذیر و با قیمت مناسب ایجاد کنند. حتی می توان نوعی ایسیک برای استخراج مونرو طراحی کرد که ضمن دارا بودن انعطاف پذیری لازم در برابر هارد فورک ها کارایی استخراج را تا ۵ برابر ارتقا بخشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
استخراج ارز دیجیتال
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
بهترین ماینر بیت کوین کدام است؟ ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در سراسر دنیا پیدا کرده‌ و روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. ماینینگ رمز ارز یکی...
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
ارز دیجیتال یک طبقه دارایی هستند که می‌توانند بدون اختیار متمرکز بانک یا دولت در گردش باشند. تا به امروز، 23627 پروژه ارز دیجیتال وجود دارد که کل بازار 1...
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
ارزهای دیجیتال اثبات کار (PoW) مانند BTC با استفاده از یک فرآیند محاسباتی توزیع شده به نام استخراج ایجاد می‌شوند. برخی از این ارزها را می‌توان با استفاده از تلفن‌های...