حساب های بین المللی

تاریخچه شبکه شتاب در ایران

شبکه شتاب ایران

آیا می دانید شبکه شتاب ایران از چه سالی بنا نهاده شده است؟ آیا میدانید تاریخچه شبکه شتاب ایران به چه صورتی است؟ در این مقاله قصد داریم به طور دقیق در خصوص شبکه شتاب ایران از روز اول تا به امروز صحبت کنیم.

تاریخچه شبکه شتاب ایران

در ابتدا می خواهیم به طور دقیق واژه شتاب را تحلیل کنیم ” شتاب” از سر برگ چهار کلمه “شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی” گرفته شده است. این شبکه به عنوان یک شبکه بانکداری الکترونیک فراگیر در ایران محسوب می شود. زمان تأسیس شبکه شتاب به سال 81 بر می گردد، در نظر داشته باشید که هدف از این شبکه فراهم سازی اتصالات لازم بین شبکه پرداخت بانک ها است. این روند سبب می شود که انجام مبادلات بین بانکی با سرعت پیش برود و روند الکترونیکی داشته باشد. تاریخ دقیق تر آغاز به کار شبکه شتاب ایران به خرداد ماه سال 81 باز می گردد.

در فاز اولیه شبکه شتاب ایران اتصال شبکه های کارت بانکی بنا شد و خودپردازها به طور جدی شروع به کار کردند، فاز دوم مربوط به تراکنش های بین بانکی بوده که توانست لیستی از چک ها و حواله ها و همینطور اوراق بهادار را مدنظر قرار داده است.

در حال حاضر در کشومان 30 بانک عضو شبکه شتاب ایران هستند. اگر بخواهیم لیستی از بانک های عضو شبکه شتاب ایران را اعلام کنیم شامل گزینه های زیر است:

بانک های اقتصاد نوین، پاسارگاد، کارگران، آینده، پارسیان، پست بانک ایران، تجارت، توسعه صادرات ایران، سامان، سپه، سینا، شهر ، مهر ایران، رسالت، صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، مسکن، ملت، ملی، دی، ایران زمین، حکمت ایرانیان، توسعه تعاون، قوامین، گردشگری ، انصار و همینطور 4 موسسه اعتباری نیز در این لیست قرار دارد که عبارت است از : توسعه، کوثر، ملل و نور.

 

روند پیشرفت شبکه شتاب ایران

در فروردین ماه سال 1392 در شبکه شتاب ایران یک گام بسیار بزرگ بر داشته شد به طوری که خدمات ارائه شده مطلوب تر باشد و به نوعی مشتری مداری بهتر صورت پذیرد. وجود سیستم انتقال وجه سه جانبه در شبکه شتاب ایران توانست یک گام بسیار بزرگ در زمینه تکنولوژی محسوب شود. طبق این ساختار جدید تمامی افرادی که دارندگان کارت های اعتباری 22 بانک عضو شتاب هستند می توانند بدون در نظر گرفتن سیستم تطابق بانک های مبدأ و مقصد انتقال وجه داشته باشد. از بین 30 بانک عضو شتاب تا به امروز 22 بانک در این مسیر موفق بوده اند.

شاید برایتان سؤال باشد که شبکه شتاب ایران چطور کار می کند؟ در نظر داشته باشید که در شبکه شتاب ایران شما می توانید دامنه وسیعی از تبادلات را داشته باشید به این ترتیب که برداشت وجه نقد به صورت جدی صورت می پذیرد، خریدهای الکترونیکی آسانتر شده و همینطور پرداخت قبوض این سریعتر خواهد بود.

می دانیم که با آمدن شبکه عضو شتاب ایران دیگر مراجعه به بانک ها بسیار کاهش یافته است و این روند سبب می شود که خدمات بانکی بعد از وقت اداری صورت پذیرد، در نظر داشته باشید که با شبکه عضو شتاب ایران می توانید در هر ساعت از شبانه روز از خدمات موجود استفاده کنید. نحوه کار کردن شبکه شتاب ایران به این صورت است که بانک ها به سوئیچ های ملی متصل می شوند و تراکنش ها از طریق این سوییچ ها صورت می پذیرد. سوییچ های موجود در برگیرنده سخت افزار، نرم افزار و همینطور پایگاه داده هستند. پیام های حاصل از تراکنش عموماً بین ابزارهای پذیرش و همینطور مقصد جابجا خواهد شد.

تراکنش ها خود یک پیام الکترونیکی محسوب می شود و درگاه های ارائه دهنده خدمات یکی از ارکان اصلی شبکه شتاب ایران محسوب می شود.

فکر می کنیم میزان امنیت شبکه عضو شتاب ایران چقدر است؟ این سؤال بارها و بارها پرسیده شده است. شبکه عضو شتاب ایران یک شبکه کاملاً مجزا محسوب می شود و هیچ کس نمی تواند به آن وارد شود. امکان بررسی کد های رهگیری و همینطور سیستم های قدرتمند ردیابی سبب می شود که امنیت این سیستم ها افزایش یابد. در شبکه عضو شتاب ایران از قابلیت های آیینه (mirror)  استفاده شده است و این موضوع سبب می شود که تمامی عملیات بسیار موفقیت آمیز باشد.

 

ادغام بانکداری الکترونیک و شبکه شتاب ایران

به طور کلی طبق بررسی های انجام شده شواهد نشان می دهد که بانکداری الکترونیک از 37 سال پیش آغاز به کار کرده است. در آن زمان بانک تهران تنها دارای 10 دستگاه خودپرداز بود و سبب می شود که پرداخت اتوماتیک پول صورت پذیرد.

اواخر دهه 1360 سایر بانک های کشور نیز از اتوماسیون های بانکی استقبال کردند. در نظر داشته باشید که طرح جامعه اتوماسیون ها بعد از مطالعات زیادی صورت پذیرد و طبق برنامه ریزی های انفورماتیک در سال 1372 طرح جامع اتوماسیون ها به صورت رسمی شکل گرفتند.

در سال 1379 سازمان گسترش تجارت ایران در زمینه وجود شبکه های پرداخت یک سری ایده های مشخص را ارائه داد و در سال 81 شاهد به رسمیت شناختن شبکه عضو شتاب ایران شدیم.

به طور کلی شبکه عضو شتاب ایران از بانک های کشاورزی، توسعه صادرات، و صادرات ایران آغاز شد. در آزمایش های اولیه شتاب بانک های خصوصی سامان و کارآفرین نیز در زمینه سیستم های شبکه شتاب ایران آغاز به کار کردند.

در راستای تحقق دولت الکترونیک یک سری قوانین و اهداف دیده می شود، با وجود شبکه عضو شتاب ایران دستیابی به اطلاعات دقیق و به هنگام در بخش های مختلف اقتصادی از طریق اتوماسیون ها فراهم شد.

اجرای امور سریع شده و کیفیت ارائه خدمت به مردم نیز افزایش یافت. کیفیت تصیمیم گیری در سطوح مختلف فراهم شد.

خدمات غیرحضوری ارائه شده و سبب کاهش هزینه ها می شود. این روند سبب می شود که کارایی و اثر بخشی نیز بیشتر شود. سبب گردش سریع بین دستگاه های اجرایی است.

به طور کلی مصوبه شبکه عضو شتاب ایران به هشت بخش اصلی تقسیم شده است و اتوماسیون های اختصاصی و عمومی به صورت مجزا فعالیت می کنند. تسهیلات زیربنایی در زمینه شبکه شتاب ایران و سازوکارهای هدایتی نیز فراهم شده است. در نظر داشته باشید که وجود اثر بخشی های موجود در زمینه شبکه شتاب ایران سبب شده است که در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش خدمات این پروسه باشیم.

تاریخچه شبکه شتاب در ایران
شبکه شتاب ایران آیا می دانید شبکه شتاب ایران از چه سالی بنا نهاده شده است؟ آیا میدانید تاریخچه شبکه شتاب ایران به چه صورتی است؟ در این مقاله قصد...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آشنایی با اجاره حساب پی پال در ایران
حساب های بین المللی
آشنایی با اجاره حساب پی پال در ایران
پی پال (PayPal) سامانه‌ای است که برای پرداخت و انتقال وجه الکترونیکی به کار گرفته می‌شود؛ افراد مختلف با استفاده از آن می‌توانند سرمایه خود را ارسال، دریافت و برداشت...
چگونه ووچر پرفکت مانی رایگان بگیریم؟
حساب های بین المللی
چگونه ووچر پرفکت مانی رایگان بگیریم؟
پرفکت مانی را که می‌شناسید؟ یک سیستم انتقال پول بین‌المللی است که برخلاف انتظار خیلی از افراد، کاربران ایرانی‌ نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. حالا پرفکت مانی را گوشه...
ووچر پرفکت مانی چیست و چه کاربردی دارد؟
حساب های بین المللی
ووچر پرفکت مانی چیست و چه کاربردی دارد؟
پرفکت مانی (Perfect Money) یک حساب ارزی بین‌المللی است که با استفاده از آن می‌توانید بسیاری از تراکنش‌های مالی خارجی خود را انجام داده و یا درآمد فریلنسری خود را...