ارز های دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی هستند که به‌ترتیب 52 و 17 درصد از مارکت کپ این بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند. به زبان ساده یعنی 69 درصد مجموع نقدینگی موجود در بازار ارزهای دیجیتال مربوط به این دو رمزارز است. خیلی از افرادی که به‌تازگی وارد این بازار می‌شوند، تصور می‌کنند که اتریوم و بیت کوین رقیب یکدیگر هستند. آیا واقعا این‌طور است؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی شباهت و تفاوت بیت کوین و اتریوم بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

بیت کوین چیست؟ 

آشنایی با بیت کوین و اتریوم

بیت کوین نخستین ارز دیجیتال است که در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو رونمایی شد. بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که می‌توان از آن برای انجام تبادلات مالی آنلاین استفاده کرد. تفاوت بیت کوین با ارزهای فیات، غیرمتمرکز بودن آن است. به‌این معنی که Bitcoin زیر نظر هیچ فرد یا نهاد ثالث متمرکز و مشخص اداره نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از اعضای فعال در شبکه بلاکچین این ارز دیجیتال هستند که روی استخراج، عرضه و تراکنش‌های آن نظارت می‌کنند. بنابراین BTC را می‌توان جایگزین پول‌های فیات برای معاملات روزمره به‌صورت همتا به همتا دانست. ارز دیجیتال بیت کوین به‌ عنوان طلای دیجیتال نیز شناخته می‌شود و در لیست بهترین دارایی‌های دنیا قرار می‌گیرد. این ارز طی سال‌های اخیر توسط کشورها و سیستم‌های مالی مختلف پذیرفته شده است به همین جهت یک دارایی ارزشمند به شمار می‌رود.

اتریوم دومین ارز دیجیتال معروف بازار کریپتوکارنسی است که در سال 2015 توسط یک تیم به رهبری ویتالیک بوترین راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی بلاکچین Ethereum کاملا با بیت کوین متفاوت است. این شبکه به‌عنوان میزبان برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) و قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند. در واقع اتریوم با هدف بهبود کاستی‌های بیت کوین راه‌اندازی شده و تاکنون توانسته است که در این زمینه موفق عمل کنند.

در حال حاضر بیشتر تعداد برنامه‌های غیر متمرکز در بین پلتفرم‌های نرم‌افزاری روی این شبکه راه‌اندازی شده است.  بلاکچین اتریوم نیز منبع باز است و به‌صورت غیر متمرکز توسط اعضای جامعه آن اداره می‌شود. یک نکته مهم وجود دارد که باید در اینجا ذکر کنیم و آن این است که اتریوم نام شبکه بلاکچین این پروژه است. ارز دیجیتال آن اتر (ETH) نام دارد. البته در بین عموم معامله‌گران بازار، این ارز دیجیتال با نام اتریوم معروف شده است.

اتریوم چیست؟ 

مقایسه کلی اتریوم و بیت کوین در یک نگاه

بیت کوین و اتریوم نقش‌های متفاوتی در بلاک چین ایفا می‌کنند و به نوعی در حال رقابت با یکدیگر هستند. بیت کوین در سال 2009 به دنیا عرضه شده است و به‌عنوان پروتکل اصلی بلاک چین به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند بدون نیاز به واسطه تراکنش‌های خود را به‌راحتی و با امنیت بالا انجام دهند.

اتریوم در سال 2015 راه‌اندازی شده است و تمام کاربران دنیا را به یک پلتفرم قدرتمندی که قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز پوشش می‌دهد وصل می‌کند. قراردادهای هوشمند به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند که بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را بدون هیچ محدودیتی اجرا کنند. این در حالی است که بیت کوین از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند و تنها به‌عنوان یک سیستم مالی غیرمتمرکز عمل می‌کند.

با این حال، بیت کوین به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کارایی‌های فراوان خود همچنان رتبه 1 کریپتو را به خود اختصاص داده است.

نام بیت کوین BTC اتریوم ETH
بنیانگذار ساتوشی ناکاموتو ویتالیک بوترین
تاریخ عرضه به بازار ژانویه 2009 جولای 2015
مکانیسم اجماع اثبات کار POW اثبات سهام POS
حجم عرضه 21 میلیون واحد نامحدود
قدرت پردازش تراکنش 7 تراکنش در ثانیه 30 تراکنش در ثانیه
کارایی شبکه پرداخت ایجاد قرارداد هوشمند، برنامه غیرمتمرکز، ان اف تی و …

شباهت‌های بیت کوین و اتریوم

به‌طور کلی مهم‌ترین شباهت‌های BTC و ETH شامل موارد زیر هستند:

  • غیرمتمرکز بودن

اتریوم و بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کنند و توسط هیچ ارگان یا نهادی نظارت نمی‌شوند.

  • مقیاس‌ پذیری پایین

مقیاس‌پذیری پایین مشکلی است که بیت کوین و اتریوم هر دو با آن مواجه هستند. این دو بلاک چین علی رغم کارایی و امنیت بالایی که دارند، نمی‌توانند تراکنش‌ها را با سرعت بالایی انجام دهند.

  • دارای بلاک چین مستقل

بیت کوین و اتریوم هر دو دارای بلاک چین جداگانه هستند و به‌طور مستقل کار می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود که این دو کارایی متفاوتی داشته باشند.

  • پشتیبانی توسط صرافی‌ها

اتریوم و بیت کوین به‌عنوان اصلی‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا شناخته می‌شوند به همین جهت توسط تمام صرافی‌ها پشتیبانی می‌شوند.

تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم 

تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم 

از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگوریتم اجماع

فناوری بلاک چین برای افزایش امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها از فرآیندی به نام الگوریتم اجماع استفاده می‌کند. بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که نیاز به توان محاسباتی و انرژی زیادی دارد. طبق این الگوریتم، ماینرها با حل مسائل پیچیده ریاضی به اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید کمک می‌کنند. انجام این فرآیند باعث تولید واحدهای جدید می‌شود و امنیت شبکه را نیز حفظ می‌کند.

اتریوم نیز در ابتدا از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد. با این حال پس از مدتی با ارتقا به اتریوم 2، الگوریتم اجماع خود را به اثبات سهام (PoS) تغییر داد. در الگوریتم اثبات سهام به جای استخراج روی فرآیند استیکینگ تمرکز شده است. به این صورت که اعتبارسنجی‌ها برای ایجاد واحدهای جدید، دارایی‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. الگوریتم اثبات سهام مصرف انرژی کمتری دارد و نسبت به اثبات کار مقرون به صرفه‌تر است.

  • ماهیت

بیت کوین و اتریوم هر دو ارز دیجیتال هستند اما هدف و ماهیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بیت کوین با هدف جایگزین شدن به‌عنوان یک سیستم پولی غیرمتمرکز راه‌اندازی شده است. به عبارت دیگر ارز دیجیتال بیت کوین صرفا نوعی پول الکترونیک برای مبادلات مالی است. هرچند اتریوم را نیز می‌توان مانند بیت کوین برای مبادلات مالی آنلاین استفاده کرد اما اتریوم یک پلتفرم همه جانبه است که امکان استفاده و کسب درآمد از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را برای کاربران فراهم می‌کند. در واقع اتریوم یک بستر ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان است تا بتوانند ایده‌ها و برنامه‌های خود را بدون هیچ گونه محدودیتی پیاده‌سازی کنند.

  • سرعت تراکنش

اتریوم و بیت کوین از لحاظ سرعت تراکنش با یکدیگر متفاوت هستند. بیت کوین از اجماع اثبات کار استفاده می‌کند و تعداد محدودی تراکنش را در ثانیه انجام می‌دهد. این شبکه قادر است که حداکثر 7 تراکنش را در ثانیه انجام دهد. به‌طور متوسط تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. اتریوم نسبت به بیت کوین مقیاس‌پذیری بیشتری دارد و قادر است که حداکثر 30 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند. تایید تراکنش‌های اتریوم در مدت زمان 15 ثانیه الی 5 دقیقه انجام می‌شود. اتریوم در تلاش است که با ارائه راه‌حل‌های لایه دوم مقیاس‌پذیری خود را افزایش دهد.

  • تفاوت در پاداش و تعداد

در حال حاضر پاداش استخراج بیت کوین برابر با 6.25 واحد بیت کوین است. این پاداش به ازای ایجاد هر بلوک در شبکه بیت کوین به ماینرها پرداخت می‌شود و مقدار آن پس از هر 4 سال با فرآیند هاوینگ به نصف کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر سالانه حدودا 328500 واحد بیت کوین جدید روانه بازار می‌شود که پس از هاوینگ این تعداد کاهش پیدا خواهد کرد.

ارز دیجیتال اتریوم با تغییر به اجماع اثبات سهام سرعت ایجاد کوین‌های جدید را افزایش داده است. در حال حاضر سالانه 500 هزار واحد جدید به تعداد کل اترهای موجود در بازار اضافه می‌شود. تعدادی از اترهای جدید که برای پرداخت هزینه گس مورد استفاده قرار می‌گیرند سوزانده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که سالانه تعداد زیادی اتر از گردش خارج شده و ارزش اتریوم افزایش پیدا کند. نرخ پاداش فعلی اتریوم حدود 2.70٪ است. این بدان معناست که به طور متوسط، سهامداران اتریوم در صورتی که دارایی را به مدت 365 روز نگه دارند، حدود 2.70 درصد درآمد دارند.

  • کارمزد

اتریوم از راه‌حل‌های مختلف استفاده می‌کند تا مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش دهد و به این ترتیب کارمزد و هزینه شبکه را کاهش دهد. کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم بر اساس میزان شلوغی شبکه، پیچیدگی محاسبات و میزان استفاده از فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. اما تراکنش‌های بیت کوین بر اساس حجم تراکنش محاسبه می‌شوند.

  • تعداد نهایی

بیت کوین دارای حداکثر حجم عرضه 21 میلیون واحد است و یک دارایی ضد تورمی شناخته می‌شود. در مقابل، اتریوم هیچ محدودیتی در میزان عرضه ندارد و می‌توان تعداد نامحدودی اتریوم ایجاد کرد.

  • کاربرد

بیت کوین یک دارایی ارزشمند است که برای حفظ ارزش دارایی و جلوگیری از نوسانات بازارهای مالی سنتی ایجاد شده است. از این ارز می‌توانید برای انجام راحت‌تر تراکنش‌ها و پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده کنید. اما اتریوم به دلیل پشتیبانی از قراردادهای هوشمند کاربرد بیشتری دارد و برای موارد بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای اتریوم شامل تنظیم قراردادهای هوشمند، ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز، ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض، ایجاد سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) و… می‌شود.

  • هارد فورک

در شبکه بیت کوین و اتریوم هر دو هاردفورک‌هایی رخ داده است. بزرگترین هارد فورک بیت کوین، خلق ارز دیجیتال بیت کوین کش است. اتریوم کلاسیک نیز به‌عنوان مهم‌ترین هاردفورک اتریوم شناخته می‌شود که توانسته توجه کاربران را به سمت خود جلب کند.

  • استخراج

همانطور که اشاره کردیم بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند به همین جهت قابل استخراج است. ماینرها با حل یک سری مسائل پیچیده ریاضی و ایجاد بلوک‌های جدید به استخراج بیت کوین کمک می‌کنند. این دستگاه‌های پیشرفته به ازای ایجاد هر بلوک جدید پاداش دریافت می‌کنند. 

پاداش استخراج بیت کوین هر 4 سال یک بار نصف می‌شود و این موضوع سبب شده است که سختی شبکه بیت کوین روز به روز افزایش یابد. در نقطه مقابل اتریوم دیگر قابل استخراج نیست و نمی‌توان با استفاده از ماینرها اتریوم جدید به دست آورد. برای استخراج اتریوم باید مقداری اتریوم را در استخرهای استخراج قفل کنید تا بتوانید اتریوم به دست آورید.

در حال حاضر عملیات استخراج بیت کوین در فارم‌های ماینینگ توسط دستگاه‌های ماینر پرقدرت با نام آسیک (ASIC) انجام می‌شود. این دستگاه‌ها مصرف برق بسیار زیادی دارند. این در حالیست که اثبات سهام، سهام‌داری را جایگزین قدرت محاسباتی می‌کند که باعث می‌شود انرژی کمتری مصرف شود و ماینرها را با اعتبارسنجی‌ها جایگزین می‌کند، که دارایی‌های ارز دیجیتال خود را برای فعال کردن توانایی ایجاد بلاک‌های جدید به اشتراک می‌گذارند.

  • سرمایه گذاران

اتریوم و بیت کوین دو ارز قدرتمند با آینده درخشان هستند و توسط سرمایه‌گذاران بزرگی نگهداری می‌شوند. بیشترین سهم بیت کوین‌های موجود در بازار متعلق به ساتوشی ناکاموتو و شرکت‌های بزرگ است. از این شرکت‌ها می‌توان به تسلا، بیت گروپ، مایکرو استراتژی، گلکسی دیجیتال و کوین بیس اشاره کرد. بهترین و معروف‌ترین سرمایه‌گذاران اتریوم نیز ویتالیک بوترین، جوزف لوبین، ریچارد شرمن، برادران وینکلاوس و اشتون کوچر هستند.

بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم 

آینده اتریوم و بیت‌کوین چگونه خواهد شد؟ 

نمی‌توان با قطعیت درباره آینده بیت کوین و اتریوم صحبت کرد. تنها حدود 15 سال از آغاز به کار بازار کریپتوکارنسی سپری شده است؛ اما در همین مدت کوتاه پیشرفت‌های خوبی را رقم زده است. چالش‌های زیادی در این سال‌ها مطرح شدند که بسیاری از آن‌ها برطرف شده و برخی دیگر نیز در حال حل و فصل هستند.

بیت کوین در حال حاضر بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی است. همچنین اتریوم نیز بزرگ‌ترین میزان برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند به‌شمار می‌رود. بیت کوین با فاصله زیاد از نظر ارزش بازار در جایگاه نخست بین رمز ارزها قرار دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آینده بیت کوین و اتریوم تا سال ۲۰۳۰ و پیش بینی وبسایت‌های برتر تجزیه و تحلیل، توصیه می‌کنیم دو مقاله آینده بیت کوین و آینده ارز دیجیتال اتریوم را مطالعه کنید.

پس از رونمایی موفق اتریوم 2.0، گروهی از اعضای جامعه این ارز دیجیتال امیدوار شده‌اند که با افزایش قیمت و تعداد اعضای این اکوسیستم، ارزش بازار اتریوم از بیت کوین پیشی بگیرد. اتفاقی که از آن تحت عنوان فیلیپینیگ یاد می‌شود. 

پذیرش عمومی ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم کلید موفقیت آن‌ها در آینده است. باید منتظر ماند و دید که آیا در آینده این ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگاه خود را در اقتصاد جهانی تثبیت کنند. قانون‌گذاری که در کشورهای مختلف برای اعمال نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد، مطمئنا در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. 

سخن آخر

بیت کوین و اتریوم مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. بیت کوین شناخته شده ترین ارز دیجیتال است. همچنین با ارزش بازار فعلی بیش از 100 میلیارد دلار، با ارزش ترین است. بیت کوین اغلب به عنوان یک ذخیره ارزش استفاده می شود و به عنوان یک سرمایه گذاری قابل اعتمادتر از اتریوم در نظر گرفته می شود.

از سوی دیگر، اتریوم پلتفرمی است که امکان ایجاد اپلیکیشن های غیرمتمرکز را فراهم می کند. این برنامه ها را می توان بر روی بلاک چین اتریوم ساخت. همچنین اتریوم کارمزد تراکنش بسیار کمتری نسبت به بیت کوین دارد.

سوالات متداول
Request for Quote

فیلیپینیگ در لغت به‌معنی تغییر است. در بازار ارزهای دیجیتال این کلمه برای پیشی گرفتن اتریوم از بیت کوین از نظر ارزش بازار اشاره دارد. 

هر دو ارز دیجیتال عملکرد خوبی داشته‌اند. بیت کوین در سال حدود ۸۰ درصد رشد و اتریوم حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.
در نهایت، بحث بین بیت کوین و اتریوم به عنوان سرمایه‌گذاری به مشخصات ریسک سرمایه گذار برمی گردد. هر دو این پتانسیل را دارند که در طول زمان عملکرد خوبی داشته باشند، زیرا جهان به تغییر مسیر خود به سمت دیجیتال و پذیرش ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهد. هم بیت کوین و هم اتریوم نقاط قوت و ضعف خود را دارند. بیت کوین ارزشمندتر است و به عنوان سرمایه گذاری قابل اعتماد تری دیده می شود، اما اتریوم کارمزد تراکنش های کمتری دارد و امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز را فراهم می کند.

بیت کوین با ثبات‌تر از اتریوم است. با این حال مانند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها، این احتمال وجود دارد که ریسک بالاتر اتریوم پتانسیل پاداش‌های بالاتری را به همراه داشته باشد.

در هر صورت، دیگر سال ۲۰۰۹ نیست. چرا که هر دو ارز مرحله اثبات مفهوم را پشت سر گذاشته اند، و زمان آن رسیده است که سرمایه گذاران ریسک‌پذیری که در گذشته این ارزهای دیجیتال را در نظر نگرفتند، شروع به سرمایه‌گذاری در هر دو ارز بیت کوین و اتریوم کنند.

خیر؛ بیت کوین نوعی ارز دیجیتال برای انجام مبادلات مالی همتا به همتا است. در حالی که اتریوم به‌عنوان میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند. هر چند که از نظر حجم بازار این دو ارز دیجیتال همواره با هم رقابت دارند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...