مسافرت و مهاجرت

آشنایی با چیستی ویزای شینگن ( schengen ) و انواع آن

آشنایی با چیستی ویزای شینگن ( schengen ) و انواع آن

حتما شما هم بارها نام ویزای شینگن را شنیده‌اید. در ایران ویزای شینگن ( schengen ) معمولا عبارتی جدایی ناپذیر از سفرهای گردشگری، تحصیلی و اقامتی خارج از کشور بوده است. برای اولین بار در سال 1985 پنج کشور اروپایی اقدام به حذف روادید و گمرک‌های بین مرزی برای دسترسی آسان‌تر شهروندان برای اهداف اقتصادی و گردشگری شدند. این یکی از اولین تلاش‌ها در سطح جهانی برای ارتباط گردشگری و اقتصادی مستمر بین شهروندان کشورهای مختلف بوده است. در سال 1995 در شهر شینگن ( schengen ) در کشور لوکزامبورگ در یک پیمان بزرگ بین 26 کشور اروپایی بسته شد. طبق این پیمان، تمامی ساکنان این 26 کشور اروپایی بدون نیاز به روادید قادر خواهند بود تا به کشورهای دیگر عضو این پیمان مسافرت کنند. در ضمن در تمامی این 26 کشور اخذ دریافت مالیاتی و گمرکی وجود نخواهد داشت. تمامی فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها به آسان‌ترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد.

ویزای شینگن ( schengen )

منظور از شینگن یک پیمان معتبر بین کشورهای اروپایی است که در سال 1995 به منظور تسهیل گردشگری و رونق اقتصادی وضع شد. بر اساس این پیمان شهروندان کشورهای غیر عضو برای مسافرت به کشورهای اروپایی ملزم به دریافت این  ویزا هستند. سازمان شینگن بر اساس پیمانی به این نام در همان سال تأسیس شد. این سازمان مسئول صدور روادید برای گردشگران کشورهای عضو را دارد. در صورتی که کشورهایی خارج از محدوده‌ی شینگن قصد مسافرت به یکی از کشورهای اروپایی را داشته باشند با یک روادید قادرند به تمامی کشورهای عضو مسافرت کنند. مثلا شما برای گردشگری به کشور فرانسه ویزای این کشور را دریافت می کنید. در این صورت شما میتوانید به کشورهایی مانند سوئیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی هم بدون نیاز به دریافت روادید مجزا، مسافرت کنید.

ویزای شینگن

انواع مختلف ویزای شینگن( schengen )

با توجه به ماهیت و هدف شما برای مسافرت به کشورهای پیمان شینگن انوع مختلفی از ویزای شینگن برای شما صادر خواهد شد. هدف و ماهیت سفر شما در نهایت توسط سفارت کشوری که قصد مسافرت به آنجا را دارید تأیید خواهد شد. به طور کلی سه نوع مختلف از این ویزا وجود دارد:
* ویزای شینگن یکپارچه (Uniform schengen Visas)
این نوع عمومی‌ترین نوع ویزای شینگن است که بیشتر برای مقاصد گردگشگری برای متقاضیان صادر می‌شود. مدت زمان اعتبار این نوع ویزا نهایتا 90 روزه است. متقاضیان می‌توانند تا شش‌ ماه پس از ورود به کشور مقصد، این نوع ویزا را تمدید کند.
* ویزای اعتباری محدود (Limited territorial validity visas)
این ویزا تنها امکان مسافرت به کشور مقصد و یا چند کشور محدود دیگر را برای متقاضی مهیا می‌کند. در حقیقت با این ویزا متقاضی قادر نخواهد بود که به دیگر کشورهای شینگن آزادانه مسافرت کند. معمولا هزینه صدور این ویزا نسبت به ویزای یکپارچه ارزان‌تر است.
* ویزای ملی (National Visas)
ویزای ملی شینگن به اتباع یا افرادی که ویزای دائمی کار و اقامت در کشورهای حوزه شینگن را دارند ارائه می‌شود. با استفاده از این نوع ویزا، افراد قادرند تا علاوه بر مسافرت، فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای اروپایی را هم داشته باشند.

ویزای شینگن برای سفر به کشورهای عضو پیامان اروپا

شرایط اخذ

شرایط اخذ ویزای شینگن به این معنی است که آیا متقاضی شرایط لازم برای درخواست ویزا را دارد یا خیر. سفارت خانه هر کشور شرایط خاص خود را برای صدور ویزا دارند اما در بسیاری از موارد مشابه یکدیگر است. مهمترین موارد برای اخد ویزای شینگن عبارتند از:

  1. مدارک متقاضی
  2. شرایط سنی متقاضی
  3. سابقه سفر متقاضی

این موارد با هدف افزایش شانس متقاضی برای ویزا شدن بررسی می شود. در بسیاری موارد اساسا منعی برای درخواست ویزا شینگن وجود ندارد. برای مثال متقاضی مجردی که کمتر از ۳۰ سال سن دارد را درنظر بگیرید. وی تاکنون به هیچ کشور اروپایی سفر نکرده است و مدارک مالی مناسبی نیز ارائه نداده است. اگرچه مشکلی برای درخواست این ویزا ندارد، اما شانس ویزا شدن این درخواست بسیار پایین است. بنابراین بررسی شرایط متقاضی صرفا برای بالا بردن درصد موفقیت پرونده درخواست وی است.

کلام آخر

همراهان گرامی، امیدواریم که دانش کافی درباره ویزای شینگن پیدا کرده باشید. فراموش نکنید که شما می توانید با استفاده از خدمات ارزی ایرانیکارت تمامی پرداخت های ارزی جهت امور مهاجرتتان را انجام دهید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق شماره 03132112 با کارشناسان ما در تماس باشید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...