آزمون ها

آزمون CFA چیست؟ همه چیز درباره مدرک CFA

آزمون CFA چیست؟ همه چیز درباره مدرک CFA

مدرک آزمون CFA یکی از مدارک حرفه‌ای در زمینه بازار سرمایه است که آزمون آن در موسسه CFA برگزار می‌شود و تمرکز آن بیشتر در زمینه تحلیل بازارهای مالی، مدیریت دارایی و سرمایه گذاری است. اگر تمایل دارید سطح دانش خود در زمینه‌های ذکر شده را افزایش دهید و با پرداخت هزینه آزمون CFA آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. با خواندن این مقاله می‌آموزید آزمون CFA چیست و پرداخت هزینه آن چگونه است.

 آزمون CFA چیست؟

CFA که مخفف Chartered Financial Analyst است یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین آزمون‌ها در زمینه مهارت‌های تحلیلگر مالی می‌باشد. این آزمون توسط موسسه CFA آمریکا برگزار شده و شرط گرفتن مدرک CFA، قبولی در سه سطح آزمون است. این مدرک موضوعات زیادی ازجمله مدیریت سرمایه گذاری، تحلیل مالی، سهام، اوراق قرضه و مشتقات و دانش عمومی در سایر زمینه‌های مالی و اقتصادی را پوشش می‌دهد. موسسه CFA کار خود را از ایالات متحده شروع کرد و بسیاری از سهامداران در سراسر جهان را پرورش داد. تا‌کنون بیش از 150 هزار سهام دار، مدیر برگزیده و متخصص مالی در 165 کشور جهان در CFA با هدف ارتقا سطح استانداردهای آموزشی، اخلاقی و حرفه‌ای در حوزه سرمایه گذاری جمع شده‌اند. برای دریافت مدرک‌هایی مثل CFA یا GRE که به صورت بین‌المللی اعطا می‌شوند، نیاز به پرداخت ارزی خواهید داشت. با توجه به اینکه امکان پرداخت بین‌المللی با حساب‌های بانکی ایرانی وجود ندارد، نیاز به روش‌های دیگری برای پرداخت ارزی خواهید داشت. برای ثبت نام آزمون CFA می‌توانید از خدمات خرید اینترنتی ایرانیکارت بهره ببرید.

امتحان سی اف ای

سرفصل‌های آزمون CFA چیست؟

در جدول زیر حوزه‌هایی که در هر سطح از آزمون CFA سنجیده می‌شود و درصد سوالاتی که از آن مطرح می‌شود، مشاهده می‌شود. با اطلاع از این حوزه‌ها می‌توان خیلی بهتر برای امتحان CFA آماده شد.

سرفصل‌های آزمون CFA

استانداردادهای اخلاق حرفه ای

روش های کمی

اقتصاد

امور مالی شرکت‌ها

تجزیه ، تحلیل و گزارش صورت های مالی

تجزیه و تحلیل دارایی

 مدیریت پورتفولیو

مزایا و کاربردهای مدرک CFA

افرادی که نسبت به دریافت مدرک CFA اقدام می‌نمایند، به برتری‌های نسبی دست می‌یابند. این مزایا را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

1) آینده کاری بهتر – شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی برای پرکردن پست‌های شغلی به دنبال داوطلبانی هستند که با فرهنگ مالی آشنایی دارند. در چنین فضای رقابتی، دارندگان مدرک CFA با نشان دادن تخصص خود در مدیریت سرمایه و تحلیل‌های مالی مزایای بیشتری نسبت به دیگران دارند.

2) اعتبار حرفه‌ای – به نقل از فایننشیال تایمز ،در حال حاضر CFA به دلیل دقت زیادش جزء “استاندارهای طلایی” وال استریت است. همچنین با وجود دارندگان این مدرک در بیش از 145 کشور در سرتاسر جهان و کارفرمایانی که راغب به استخدام آن‌ها در هرکجای دنیا هستند، CFA به یک تخصص جهانی تبدیل شده است.

مزایای دیگری برای گرفتن مدرک CFA در نظر گرفته شده است که به صورت خلاصه در جدول زیر به شما ارائه می‌شود:

مزایای شرکت در امتحان CFA

ارتقا رزومه و اعتبار کاری و حرفه ای خود
آشنایی با مفاهیم و مسائل مربوط به کار خود
کسب درآمد بیشتر با توجه به مهارت های شما
برقراری ارتباط با همکاران محلی و جهانی خود
همکاری با سرمایه گذاران و شرکت های معتبرتر
حمایت CFA از فعالیت های تبلیغاتی شما در سراسر جهان
دسترسی به پیشرفته ترین و جدیدترین منابع و دیدگاه های صنعت جهانی

چگونه مدرک CFA بگیریم؟

آزمون CFA دارای سه سطح مختلف می باشد که برای دریافت مدرک CFA باید نمره قبولی در هر سه سطح رادریافت کنید. طبق بیان CFA به طور متوسط فرایند گرفتن مدرک در این دوره تقریبا چهارسال طول می‌کشد.

سطح 1 این سطح از آزمون بر دانش پایه‌ای و تجزیه و تحلیل ساده با استفاده از ابزار سرمایه گذاری تمرکز کرده است. این سطح آزمون در ماه‌های دسامبر و ژوئن برگزار می‌شود.
سطح 2 این سطح از آزمون بر چگونگی استفاده از ابزار و مفاهیم سرمایه گذاری با تمرکز بر ارزیابی تمام انواع دارایی‌ها را تأکید می‌کند. این سطح آزمون تنها یک مرتبه در سال و در ماه ژوئن برگزار می‌شود.
سطح 3 این سطح از آزمون بر تجزیه و تحلیل تمام مفاهیم و روش های تحلیلی در انواع برنامه‌های کاربردی برای مدیریت پرتفولیو و برنامه های مالی تمرکز دارد. این سطح از آزمون نیز تنها یک مرتبه در سال و در ماه ژوئن برگزار می‌شود.

آزمون CFA

شرایط شرکت در آزمون CFA چیست؟

هز آزمون در شرایط خاصی برگزار شده و برای شرکت در آزمون باید مدارک خاصی را ارائه دهید. شرایط شرکت در امتحان CFA نیز به شرح زیر می‌باشد:

    • آزمون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، بنابراین شما باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.
    • سوالات آزمون به صورت سه گزینه‌ای می‌باشد.
    • آزمون سطح ۱ دو بار و آزمون‌های سطوح ۲ و ۳ یکبار در سال برگزار می‌شود.
    • از جمله شرایط شرکت در امتحان CFA داشتن مدرک کارشناسی معتبر است.
    • فقط دو مدل ماشین حساب در طی آزمون قابل استفاده است.
    • ثبت نام CFA به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری آزمون، نرخ آن افزایش می‌یابد.
    • داوطلبانی که برای بار دوم در آزمون شرکت می‌کنند، فقط هزینه ثبت‌نام آزمون را پرداخت خواهند کرد.
    • بر اساس آمار و ارقام حدود 30 درصد از شرکت کنندگان این آزمون به مرحله سوم یعنی مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.
    • بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان CFA اعلام کرده است، برای گذراندن هر دوره از این آزمون‌ها باید حداقل 300 ساعت زمان صرف کنید.
    • آزمون CFA در ایران برگزار نمی‌شود و شما برای شرکت در آن‌ها باید به یکی از کشورهای همسایه مانند ارمنستان، دبی و ترکیه سفر کنید.
    • در امتحان CFA سطح ۲ و ۳، برخی از مباحث فقط در جلسه صبح است و سایر مباحث فقط در جلسه بعد از ظهر پوشش داده می‌شود.

تاریخ آزمون CFA

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، آزمون CFA در سطوح مختلف و ماه‌های ژوئن و دسامبر برگزار می‌گردد. البته ماه‌های زمان برگزاری آزمون متفاوت می‌باشد و فعالیت‌های مربوط به ثبت نام، ارائه دادن مدارک، نتایج آزمون و … در ماه‌های دیگری انجام می‌پذیرد. در سایت رسمی آزمون CFA زمان رسمی برگزاری آزمون اطلاع داده می‌شود که موسسه CFA سطح 1 آزمون CFA را به صورت الکترونیکی برگزار کرده و این باعث می‌شود داوطلبان راحت‌تر در این آزمون شرکت کنند.  در سال 2023 این آزمون از تاریخ 14 تا 20 فوریه برگزار می‌گردد.

محل برگزاری آزمون CFA

منابع آزمون CFA

منابع زیر جز منابع اصلی آزمون CFA می‌باشد. منابع زیر برای سطوح مختلف آزمون CFA موجود هستند و با توجه به سطحی که شرکت کرده اید باید آن را تهیه کنید.

  • CFA Institute CBOK
  • Wiley Study Guide for Level X CFA Exam
  • Schweser Study Notes
  • Schweser CFA Level X Secret Sauce
  • Schweser CFA Level X Quick Sheet
  • Schweser CFA Level X Class Notes
  • Schweser CFA Level X Practice Exam
  • Mock Exams

محل برگزاری آزمون CFA

اگر قصد دارید در ایران در این آزمون شرکت کنید، بهتر است بدانید که محلی برای برگزاری این آزمون در کشورمان وجود ندارد و اگر تصمیم جدی برای شرکت در این آزمون را دارید، می‌بایست کشور دیگری را برای انجام آن انتخاب نمایید. مراکز آزمونی که در کشورهای دوبی، استانبول، ترکیه، امارات، باکو … انتخاب شده‌اند، برای اکثر ایرانیان می‌تواند در الویت باشد.

آزمون CFA در ایران

با استفاده از آزمون CFA و دریافت مدرک آن می‌توانید در بسیاری از کارگذاری‌ها و شرکت‌های مالی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنید. همانطور که گفته شد این آزمون در داخل ایران برگزار نشده و برای انجام آن توصیه می‌شود به یکی از مراکز برگزار کننده در کشورهای ذکر شده مراجعه کنید.

چه کسانی می‌توانند در آزمون CFA شرکت کنند؟

آزمون­‌های CFA بسیار دشوار است. طبق گزارشات موسسه CFA، کمتر از 50 درصد داوطلبین می­‌توانند در هر سه آزمون این دوره موفق شوند. با این حال کسی که موفق به کسب مدرک خبرگی مالی شود، تقریبا می­‌تواند در همه مشاغل حرفه­‌ای در حوزه مالی در دنیا کار کند.

متخصصان امور مالی: چنانچه در حال حاضر در حوزه فعالیت­‌های مالی مشغول به کار هستید، مدرک CFA می­‌تواند موقعیت شغلی شما را تثبیت کند و به پیشرفت شما در مشاغلی همانند تحلیل­گر، مدیریت دارایی­‌ها، متخصص مالی، سرمایه­‌گذار بانکی و دیگر مشاغل، کمک می­‌کند. برای گذراندن این دوره و گرفتن مدرک، 48 ماه تجربه شغلی مرتبط لازم است.

دیگر تخصص‌­ها: متخصصین غیر سرمایه­‌گذار همانند وکلا و حسابداران نیز به دنبال مدرک CFA هستند. این یک مهارت فنی تکمیلی است که تخصص شما را در کسب‌‌و‌کارتان افزایش داده و شما را برای نقش‌های مدیریتی آماده می‌کند. نزدیک به 7 درصد از دارندگان این مدرک مدیران اجرایی هستند.

دانشجویان: شما مجبور نیستید با ورود به دوره CFA یک کارمند حرفه‌­ای شوید. اگر پول و زمان کافی دارید، این مدرک در رزومه شما بسیار ارزشمند است. یا اگر در یک جایگاه شغلی خاص در حوزه امور مالی قرار دارید، این مدرک به شما کمک خواهد کرد.

آزمون cfa

نحوه پرداخت هزینه آزمون CFA توسط ایرانیکارت

جهت پرداخت هزینه آزمون CFA از طریق ایرانیکارت باید مراحل زیر را انجام دهید.

وارد پنل کاربری شده و برای ورود به صفحه خود، شماره تماس و رمز ورود خود را وارد کنید.

در منوی سمت راست روی پرداخت در سایت‌های خارجی کلیک کنید.

روی قسمت مربوط به ازمون cfa کلیک نمایید.

در صفحه وارد شده نام کاربری و رمز خود در سایت cfa را وارد کرده و روی ثبت سفارش کلیک کنید.

به منظور پرداخت ارزی و پرداخت در سایت‌های خارجی از راه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. راه اول افتتاح حساب ارزی است که به واسطه آن صاحب حساب یکی از انواع کردیت کارت فیزیکی را نیز می‌تواند دریافت نماید. روش دیگر استفاده از کیف پول‌های الکترونیکی مثل پی پال است. همچنین می‌توانید با خرید ویزا کارت مجازی شخصاً اقدام به پرداخت هزینه CFA نمایید.

حال که با امتحان CFA آشنا شدید اگر به این آزمون و مفاد آن علاقه دارید ثبت نام کنید. به دلیل اینکه آزمون CFA در ایران برگزار نمی شود، برای ثبت نام آزمون CFA باید هزینه آن را به صورت ارزی پرداخت کنید. درصورتی که قادر به استفاده از روش های پرداخت ارزی نمی باشید می توانید از خدمات ایرانیکارت جهت پرداخت هزینه آزمون CFA استفاده کنید.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله توانستید صفر تا صد آزمون cfa را بیاموزید، با زمان، شرایط و منابع آزمون آشنا شده و مراحل پرداخت آن در ایرانیکارت را یاد بگیرید. در صورتی که سوالی در زمینه پرداخت هزینه امتحان cfa دارید با ما به اشتراک گذاشته و پرسش‌های خود را در قسمت دیدگاه مطرح کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

CFA کوتاه شده عبارت Chartered Financial Analyst، معتبرترین مدرک حرفه‌ای بین‌المللی در جهان است و داشتن این مدرک می‌تواند در همکاری با تحلیلگران حوزه مالی و سرمایه گذاری کمک زیادی به شما کند.

 

شما می‌توانید پس از ثبت نام در سایت cfa و ایجاد حساب کاربری، اطلاعات تکمیلی خود را وارد کرده و سپس نام و نام خانوادگی، اطلاعات مربوط به مدرک تحصیلی، دانشگاه یا موسسه محل تحصیل و سایر اطلاعات مورد نیاز را وراد نمایید. برای پرداخت هزینه آزمون نیز می‌توانید از طریق مجموعه ایرانیکارت اقدام کنید.

 

به بهترین روش ممکن مطالعه کنید، با دقت برنامه ریزی کرده، از منابع معرفی شده استفاده کنید و با آرامش خاطر در آزمون شرکت کنید.

آزمون CFA چیست؟ همه چیز درباره مدرک CFA
مدرک آزمون CFA یکی از مدارک حرفه‌ای در زمینه بازار سرمایه است که آزمون آن در موسسه CFA برگزار می‌شود و تمرکز آن بیشتر در زمینه تحلیل بازارهای مالی، مدیریت...
5 از 4 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آزمون USMLE چیست ؟
آزمون ها
آزمون USMLE چیست ؟
اگر قصد دارید به کشور آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوید یا کار طبابت را انجام دهید، حتما باید در آزمون سه مرحله‌ای...
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
آزمون ها
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
با گسترش و شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از آزمون‌های حضوری کنسل شد. آزمون آیلتس هم که یکی از آزمون‌های مهم و بین المللی برای سنجش تسلط افراد به زبان...
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آزمون ها
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا...